2017-05-30

Privatspararna minskar risken i sitt fondsparande

Trenden bland fondspararna har under en längre tid varit breda fonder framför nischade fonder. Denna trend höll i sig även under maj.

– Globalfonder och Sverigefonder är en utmärkt bas för alla fondsparare. Det är dock viktigt att med jämna mellanrum gå igenom sitt fondsparande och utvärdera både avkastning och avgifter, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

På säljlistan dominerar fonder som placerar i enskilda länder. Ryssland, Brasilien och Indien är länder som spararna överger.

– Det är stora kast på de här marknaderna och det är något spararna måste vara vaksamma på. Vi ser att de som handlar fonder aktivt försöker utnyttja upp- och nedgångarna i framför allt Ryssland och Brasilien, säger Joakim Bornold.

De mest handlade fonderna i maj hos Nordnets svenska kunder:

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
Spiltan Aktiefond Investmentbolag  Handelsbanken Rysslandsfond
DNB Gl Indeks  Brummer Multi Strategy
Didner & Gerge Aktiefond Sverige  C Worldwide Medical Small & Mid Cap
Swedbank Robur Ny Teknik  HSBC Mexico Equity
Robur Access Asien SEK  Fidelity India Focus
Länsförsäkringar Global Index  C Worldwide Biotechnology
SPP Aktiefond USA  First State Global Resources A Acc EUR
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index  Danske Invest Global Emerging Market
Spiltan Räntefond Sverige  SEB Ryssland
Didner & Gerge Småbolag  Handelsbanken Brasilienfond

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.