2017-12-29

Spararna har stor tilltro till H&M

H&M var i fokus på den svenska aktiemarknaden i december. Trots negativa rubriker i media och en sjunkande kurs tror fortsatt många privatsparare på ett lyft och aktien blev den mest köpta i december. Även investmentbolag var populära under månaden.

Den långvariga uppgången på Stockholmsbörsen har fått aktiemarknaden att blomstra och mängden bolag som noterats de senaste åren är på sällan skådade nivåer. Dock märks en allt större försiktighet bland spararna och investmentbolag har gradvis ökat i popularitet under året.

– Investeringar i investmentbolag har blivit ett populärt sätt att sprida risken i sin portfölj och det tycker jag är vettigt. Det är en intressant trend att allt fler sparare väljer att direktäga investmentbolag medan trenden bland fondspararna är att överge aktivt förvaltade fonder och välja indexfonder, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

H&M presenterade överraskande svaga siffror vilket fick kursnedgången att accelerera i december. Trots det blev aktien den mest köpta av kunderna under månaden.

Det är lätt att bli bländad av den fantastiska historia som H&M har men risken har ökat betänkligt i bolaget och kursnedgången är motiverad. Kapitalmarknadsdagen senare i vinter blir oerhört viktig för att återfå förtroendet från aktiemarknaden och peka ut riktningen framåt, säger Joakim Bornold.

Spararna tankar aktier i en folkaktie och säljer i en annan. Ericsson blev den mest sålda aktien under månaden. Liksom för H&M finns frågetecken kring framtida potential och en allt tuffare konkurrenssituation.

– Ericsson har mycket att bevisa och många sparare verkar tycka att framtiden är för oviss. 5G blir verkligen en nyckel för bolaget framåt och de måste vara tydliga med den potential och de möjligheter som denna nya teknik medför, säger Joakim Bornold.

De mest handlade aktierna i december hos Nordnets svenska kunder:

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
HENNES & MAURITZ B  ERICSSON B
INVESTOR B  SSAB B
Kinnevik AB  BONAVA AB B
CLAS OHLSON B  Ahlsell AB
SKANSKA B  SWECO B
SVENSKA CELLULOSA B  BOLIDEN
INVESTOR A  NILÖRNGRUPPEN B
Latour B  LUCARA DIAMOND CORP
Arjo AB  CAPIO
INDUSTRIVÄRDEN C  TRELLEBORG  B

För mer information, kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.