2017-01-31

Spararna såg januarirea i H&M

Årets börshandel öppnade avvaktande i väntan på vilken politik Donald Trump kommer driva och om kvartalsrapporterna kommer att leva upp till många analytikers höga förväntningar.

Det var storbolagen som handlades mest bland Nordnets kunder under månaden. De tre största bolagen på börsen; H&M, Volvo och Nordea var de mest handlade.

– H&M fortsätter att vara privatspararnas favorit och det är många som passat på att bottenfiska efter en tids kursnedgång trots marknadens avvaktande inställning. Med tanke på dagens fina rapport så var det privatspararna som slog proffsen den här gången, säger Joakim Bornold sparekonom på Nordnet.
Bland bolagen på säljsidan finns en överraskning från USA. Från att tidigare varit en favorit är Apple nu den tredje mest sålda aktien i januari.

– Magin verkar ha försvunnit för Appleaktien. Apple har varit en stor favorit bland de svenska spararna och var den aktie som öppnade upp ögonen för många kring aktiesparande i amerikanska aktier. Konkurrensen bland teknikbolag är stenhård och våra kunder väljer i allt större utsträckning att hoppa av aktien, säger Joakim Bornold.

De mest handlade aktierna i januari hos Nordnets svenska kunder:

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
Hennes & Mauritz B Engelska skolan
Nordea Volvo B
Fingerprint Cards B Apple Computer
Castellum Elekta B
Skanska B Stora-Enso R SEK
Investor B Hexagon B
Netent AB Rusforest AB
African oil corp Recipharm AB
Starbreeze B Lundin Mining
Axfood SKF B

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.