2017-07-28

Fondspararna väljer aktiefonder trots svag sommarbörs

Många marknader hade det besvärligt under juli, där en svag sommarbörs samt en starkare krona gjorde att många fonder sjönk i värde. Trots det föredrar de flesta spararna fortsatt aktiefonder.

En bra börsutveckling de senaste åren har gjort att spararna föredragit aktiefonder. Den trenden höll i sig även i juli.

– Aktiefonder behåller sin starka ställning bland spararna. Det är dock viktigt att se till att sparandet klarar en börsnedgång också. Låg avkastning på räntesparande är ingen bra orsak att drastiskt öka risken i portföljen. Det kan bli dyrt att agera när marknaden går ned,  säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Det finns ingen fondkategori som spararna tydligt föredrar för närvarande, även om det finns en viss dragning mot globalfonder och fonder som placerar i tillväxtmarknader.

– Jag tycker det är bra att lägga en del av sparandet i globala fonder. Intresset för hedgefonder och räntefonder är fortsatt på en låg nivå men i ljuset av en skakig börs tror jag att intresset för de fondtyperna kommer öka under slutet av året, säger Joakim Bornold.

De mest handlade fonderna i juli hos Nordnets svenska kunder:

Mest köpta fonder                           Mest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG  PARVEST JAPAN SMALL CAP
ROBUR ACCESS ASIEN SEK  HSBC GIF ASIA EX JAPAN EQ SM CAP A
LÄNSFÖRSÄKRINGAR GLOBAL INDEX  DANSKE INVEST SICAV FONDER EUROPE SMALL CAP
DNB GL INDEKS  SEB BIOTEKNIKFOND EUR
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE  MERRANT ALPHA SELECT SEK
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKNAD INDEX  BRUMMER MULTI STRATEGY
SPP AKTIEFOND  USA  FIDELITY TECHNOLOGY FUND
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE  HEPTAGON KOPERNIK GLOBAL ALL-CAP EQUITY
SPP AKTIEFOND GLOBAL  SIMPLICITY SVERIGE
DIDNER & GERGE SMÅBOLAG  JPM US SMALLER COMPANIES

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.