2017-12-29

Globalfonder med låga avgifter årets spararfavoriter

2017 blev ännu ett år med en positiv utveckling på många av världens börser och Stockholmsbörsen har nu stigit åtta år i rad. Privatspararna föredrog både i december och under resten av året aktiefonder, många med ett globalt fokus.

En bra börsutveckling under året har gjort att spararna till stor del valt aktiefonder i stället för ränteplaceringar i sitt fondsparande. Under december är exempelvis nio av de tio populäraste fonderna just aktiefonder.

– Det är naturligt att aktiefonder ökar i popularitet när världens börser har en positiv utveckling. Jag tycker dock att det är viktigt att man inte ökar sin risk utan har ett sparande med förutsättningar att även stå emot en längre tids börsnedgång, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Globalfonder med låga avgifter är utan konkurrens årets mest köpta fonder och var populära även i december.

– Det är tydligt att spararna blir allt mer medvetna om prisets betydelse för avkastningen i fondsparandet. Det är glädjande och ställer högre krav på fondbolagen att vara tydliga med det mervärde man får för ett högre pris. Under året har vi sett att globala indexfonder kraftigt vuxit i popularitet hos spararna och jag tycker det är en bra komponent för de flesta som sparar på lång sikt, säger Joakim Bornold.

De mest handlade fonderna i december hos Nordnets svenska kunder:

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG CARNEGIE STRATEGIFOND A
DNB GL INDEKS JPMORGAN US TECHNOLOGY
LÄNSFÖRSÄKRINGAR GLOBAL INDEX ROBUR IP AKTIEFOND
ROBUR ACCESS ASIEN SEK HANDELSBANKEN BRASILIENFOND
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKNAD INDEX JPMORGAN CHINA FUND (A) DIS
SPP AKTIEFOND  USA NORRON TARGET
SPP AKTIEFOND GLOBAL INVESCO GT PRC FUND
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE AMUNDI FUNDS EQUITY JAPAN TARGET AJ ACC
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE INVL BALTIC FUND
SPILTAN GLOBALFOND INVESTMENTBOLAG FIDELITY NORDIC FUND

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.