2017-08-09

Nordnet styrker kundeopplevelsen med kunstig intelligens – inngår partnerskap med IPsoft

Nordnet har inngått en strategisk samarbeidsavtale med det amerikanske selskapet IPsoft, en verdensledende leverandør av digital arbeidskraft. I løpet av 2017 vil Nordnets kunder kunne interagere via dialog med selskapets nye digitale medarbeider Amelia.

Dette er et spennende partnerskap, og et logisk neste steg for Nordnet. Amelia er et resultat av kognitiv forskning og verdens mest utviklede system for kunstig intelligens. Jeg ser fram mot å presentere Amelia for våre kunder i løpet av høsten, sier Anders Skar, daglig leder i Nordnet Norge.

I sin første jobb for selskapet vil Amelia guide og hjelpe helt nye private sparere og investorer hos Nordnet.  Hun vil for eksempel hjelpe kundene med å aktivere kontoene sine ved å sette inn penger og overføre verdipapirer.

Amelia har evnen til å raskt lære seg nye ting, hun kan delta i avanserte samtaler og respondere på kunders signaler og atferd i realtid. Ettersom Amelia er tilgjengelig 24 timer i døgnet har Nordnets kunder mulighet å benytte tjenestene når det passer dem best. Amelia er den mest menneskelige og utviklede plattformen for kunstig intelligens på markedet. Tjenesten har vært under utvikling siden 2005, og er unik i sin evne til å skape personlige samtaler med sluttkunden gjennom analyse av samtaler, data og prosesser.

De nordiske landene er langt framme når det kommer til å ta i bruk ny teknologi som setter fotavtrykk i markedet, sier Chetan Dube, adm.dir hos IPsoft. Nordnets ambisjon er å bli den ledende digitale banken i Norden og IPsoft er glade for å kunne være med og bidra til dette ved å levere kognitiv teknologi som kan bidra til en bedre kundeopplevelse til en brøkdel av alternativkostnaden, fortsetter han.

Ved hjelp av Amelia har Nordnet en ambisjon om å øke effektiviteten i kontakten med selskapets kunder samtidig som servicegraden økes. Skar mener at Amelia og teknologien som IPsoft tilbyr vil spille en viktig rolle for Nordnet ved med innføringen av Aksjesparekonto og nye skatteregler for Individuell pensjonssparing.

Vi har skyhøye ambisjoner, og vårt mål er å bygge verdens beste kundeopplevelse innenfor online sparing og investering. Jeg tror ikke vi kan få til dette uten å komplettere den menneskelige servicen med kunstig intelligens. Dette initiativet gir oss muligheten til å tilby support og hjelp til kundene våre helt uten ventetid og med ubegrensede åpningstider. Dette blir selvfølgelig ekstra viktig for oss i forbindelse med innføringen av Aksjesparekonto og nye skatteregler for privat pensjonssparing (IPS) da vi ønsker å gå mot en bredere og større kundegruppe som trenger mer hjelp og veiledning når de skal komme i gang med sin sparing, sier Anders Skar.

For mer informasjon, kontakt:
Anders Skar, daglig leder Nordnet Norge, tel. 959 222 77
E-mail: anders.skar@nordnet.no

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.