2018-03-05

Osakekauppa helmikuussa: Kurssiturbulenssista huolimatta uusia piensijoittajia tulee nyt markkinoille ennätystahtia

Nokian osakekurssi piti pintansa helmikuun turbulenssissa ja piensijoittajat päätyivät keventämään ikisuosikkiaan. Nokia-myynneistä vapautuneet sijoitusvarat ohjattiin kevään vahvoihin osinkoyhtiöihin.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski helmikuussa 17,8 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Silti Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto nousi 20,3 prosenttia vuodentakaisesta helmikuusta. Online-välittäjien kauppamäärät kasvoivat edelliskuusta euroissa mitattuna 6,2 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät kasvoivat euroissa 7,9 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kohosivat 27,7 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 0,8 prosenttia viime vuoden helmikuuta enemmän. Koko pörssin kappalemääräiset kaupat lisääntyivät viime kuusta 14,1 prosenttia. Yksityissijoittajilla kappalemääräisen kaupankäyntitahdin osalta koettiin kiihtymistä tammikuusta 24,5 prosenttia.

Piensijoittajien luottamus ei horju

Suomalaisten piensijoittajien joukossa ei näy merkkiäkään paniikista eikä liioin pelokkuudesta. Nordnetillä Suomessa sekä alkaneen vuoden tammikuu että juuri päättynyt helmikuu ovat kumpikin tuoneet sisään enemmän uusia piensijoittaja-asiakkaita kuin yksikään kuukausi vuonna 2017. Viime vuonna asiakasmäärä kasvoi 25 %. Moni mataliin korkoihin kyllästynyt säästäjä näkee pörssin korjausliikkeessä hetkensä koittaneen, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Helmikuussa suomalaiset piensijoittajat kasvattivat Helsingin pörssissä osakepainoaan nettona 104 miljoonalla eurolla. Luvusta on vähennetty kaikki piensijoittajien toteuttamat osakemyynnit, joten kyse on osakesijoituksiin ohjatusta uudesta pääomasta, jatkaa Tuppurainen.

Nokia-omistuksia vaihdetaan nyt osinko-osakkeisiin

Nokia oli vielä tammikuussa suomalaisten piensijoittajien keskuudessa ylivoimaisesti netto-ostetuin osake. Helmikuun alkupuolella pörssi notkahti ja Nokia onnistui pitämään oman arvostustasonsa keskimääräistä pörssiyhtiötä paremmin. Näin siitä tuli suhteessa arvokkaampi kuin monesta muusta piensijoittajien ostokiinnostuksen kohteesta. Moni päätyi keventämään Nokia-omistustaan ja ostamaan tilalle varsinkin osinko-osakkeita, analysoi Tuppurainen.

Nordea ja Orion nousivat ylivoimaisiksi ostosuosikeiksi

Helmikuussa piensijoittajat latasivat salkut täyteen varsinkin Nordean ja Orionin osakkeita. Uskon korkean osinkotuoton olevan molempien kohdalla keskeisin draiveri. Osinkosauna on tähän aikaan vuodesta kuuma ja moni maksimoi osinkotuottoa muutaman kuukauden tähtäimelle. Optimistisimmat saattavat myös pitää Nordean ja Orionin viime aikojen kurssilaskuja ylilyöntinä. Näin tavoitteena voi olla kaksi kärpästä yhdellä iskulla: korkea osinko ja kurssin palautuminen, kuvailee Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja

+358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Helmikuu 2018 Helmikuu 2017 Muutos ed. Tammikuu 2018 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto   (EUR) % Vaihto   (EUR) vuoteen Vaihto   (EUR) kuukauteen
Nordnet 897 140 945 3,41 793 639 409 +13,0 % 723 660 048 +24,0 %
FIM 226 361 665 0,86 304 773 627 -25,7 % 168 567 535 +34,3 %
Nordea 1 097 168 521 4,18 1 421 934 173     -22,8 % 1 140 968 085  -3,8 %
Pohjola 366 063 586 1,39 625 837 890 -41,5 % 402 714 718  -9,1 %
Yhteensä 2 586 734 717 9,84 3 146 185 099 -17,8 % 2 435 910 386 +6,2 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 26 273 781 823 100 21 853 438 672 +20,3 % 24 339 806 591  +7,9 %
Helmikuu   2018 Helmikuu   2017 Muutos ed. Tammikuu   2018 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat   (kpl) % Kaupat   (kpl) vuoteen Kaupat   (kpl) kuukauteen
Nordnet 291 590 5,71 231 082 +26,2 % 224 124   +30,1   %
FIM 57 269 1,12 72 849 -21,4 % 42 110   +36,0   %
Nordea 247 798 4,85 248 835 -0,4 % 202 224   +22,5   %