2017-11-29

Privatspararna väljer breda globalfonder

Privatspararna köpte i november främst breda fonder med en global inriktning. Efter ett snabbt fall i början av månaden lämnade många sparare fonder med fokus på Latinamerika.

Privatspararna valde under november fortsatt att investera i breda aktiefonder med en global inriktning. Nischfonderna som under en tid varit populära har tydligt minskat i attraktivitet.

– Många nischfonder har haft en strålande utveckling och det är tydligt att många sparare nu tror att toppen är nådd. Man väljer dock fortsatt aktiefonder som gärna har en bred och global inriktning, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

På säljsidan sticker fonder i Latinamerika, och där främst Brasilien, ut som något spararna överger.

– Början av månaden var skakig på börserna i Latinamerika och det fick många sparare att sälja en del eller hela sitt innehav. Många har dock haft en bra resa i sina Latinamerikafonder och vi ser tydligt att man väljer att fördela om sitt innehav till bredare fonder, säger Joakim Bornold.

Under månaden klubbade regeringen igenom förslaget på en höjd skatt på Investeringssparkonto (ISK). Den höjda skatten gör att spararna bör tänka igenom var och hur man placerar sitt fondsparande framåt.

– Skattehöjningen gör att räntesparande i fonder möjligen bör göras utanför ISK på ett vanligt fondkonto. Det är dock ett par steg som krävs för att flytta från ett ISK till ett fondkonto så jag rekommenderar spararna att i god tid innan årsskiftet bestämma vilken typ av konto räntesparandet ska ligga på framöver, säger Joakim Bornold.

De mest handlade fonderna i november hos Nordnets svenska kunder:

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG  HANDELSBANKEN BRASILIENFOND
ROBUR ACCESS ASIEN SEK  SEB BIOTEKNIKFOND EUR
DNB GL INDEKS  UBS ES Brazil
LÄNSFÖRSÄKRINGAR GLOBAL INDEX  DANSKE LATINAMERIKA
SPP AKTIEFOND  USA  SEB EASTERN EUROPE EX RUSSIAN C
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKNAD INDEX  NORDEA-1 NORTH AMERICA SMALL CAP FUND
SPP AKTIEFOND GLOBAL  LM ROYCE US SMALL CAP OPPORTUNITI FUND
SWEDBANK ROBUR NY TEKNIK  SECTOR HEALTHCARE VALUE FUND
SPILTAN GLOBALFOND INVESTMENTBOLAG  DANSKE INVEST SICAV GLOBAL EMERGING MARKET Ack
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE  DANSKE INVEST SICAV GLOBAL INDEX Class SA

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.