2017-03-30

Ryssland ute i kylan bland fondspararna

Trots att börserna runtom i världen var under press i mars fortsatte fondspararna att välja aktiefonder i mycket hög utsträckning. Privatspararna väljer framförallt att satsa på breda globalfonder och överger tillväxtmarknader som haft en stark utveckling, men den senaste tiden upplevt en viss tillbakagång.

Nordnets kunder föredrar fortsatt aktiefonder och av de 10 mest populära fonderna i mars var samtliga aktiefonder.

– Privatspararna väljer i allt högre grad globalfonder med låga avgifter och det tycker jag är en smart strategi. Många tror att avkastningen i aktiemarknaden kommer vara lägre under en tid framöver och då är det ännu viktigare att välja fonder med låga avgifter, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Rysslandsfonder hamnade högt upp på säljlistan bland spararna efter ett ras i början på månaden.

Ryssland är en marknad som alltid är väldigt volatil. Ska man investera i Ryssland är det långsiktighet och tålamod som gäller. Det är otroligt svårt att träffa rätt i svängningarna om man är kortsiktig, säger Joakim Bornold.

De mest handlade fonderna i mars hos Nordnets svenska kunder:

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Handelsbanken Brasilienfond
DNB GL Indeks Heptagon Kopernik Global All-cap Equity Fund A USD
SPP Aktiefond  USA Handelsbanken Rysslandsfond
Länsförsäkringar Global Index Franklin Gold & Precious Metals Fund
Robur Access Asien SEK Pictet Russian Equities
Spiltan Globalfond Investmentbolag Finasta Russia Top 20
Didner & Gerge Aktiefond Sverige Brummer Multi-strategy 2xl
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index Alfred Berg Ryssland
Swedbank Robur Ny Teknik SEB Ryssland
Länsförsäkringar Global Index Brummer Multi strategy

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.