2021-04-16

10 millioner utbetalt i Nordnets aksjelåneprogram!

I dag betaler Nordnet ut 1,8 millioner kroner til kunder som var med i selskapets aksjelåneprogram i fjerde kvartal i fjor. Totalt har kunder som eier aksjer på en investeringskonto siden start fått utbetalt over 10 millioner kroner, i tillegg til kursstigning og utbytter.

Nordnets aksjelåneprogram ble lansert i 2019 og omfatter kunder med investeringskonto hos Nordnet. Programmet går ut på at Nordnet låner ut de aksjer som kundene eier til eksterne parter for shorting, for eksempel investeringsbanker og kapitalforvaltere. Låntagerne betaler renter for å låne aksjene, og etter avgifter så tilfaller renteinntekten kundene. Aksjer som er notert i Norge, Sverige, Danmark, og Finland inngår i programmet.

– Tradisjonelt får du som investerer i aksjer to typer avkastning – positiv kursutvikling og utbytter. Med vårt aksjelåneprogram har vi skapt en tredje type avkastning som tidligere har vært forbeholdt profesjonelle aktører, sier Anders Skar, landssjef for Nordnet i Norge.

– Norwegian er den aksjen som har gitt høyest utbetaling til kundene i fjerde kvartal. Flybransjen har vært under stort strukturelt press og har blitt påvirket særdeles negativt av corona. Norwegian med sin tunge gjeldssituasjon har vært spesielt sårbare, og dermed også et ettertraktet objekt å låne blant shorterne, sier Skar.

De ti aksjene som ga høyest utbetaling til kundene i fjerde kvartal var:

• Norwegian Air Shuttle
  • Kongsberg Automotive
  • Norwegian Energy Company
  • Hunter Group
  • VOW
  • Arcticzymes Technologies
  • Havyard Group
  • Nordic Nanovector
  • Scana
  • Solstad Offshore

Historisk utbetalinger i aksjelåneprogrammet:

• 2019 Q2: 362 385 NOK
  • 2019 Q3: 1 304 094 NOK
  • 2019 Q4: 1 337 381 NOK
  • 2020 Q1: 1 175 783 NOK
  • 2020 Q2: 1 269 372 NOK
  • 2020 Q3: 1 443 868 NOK
  • 2020 Q4: 1 432 908 NOK

Anders Skar, Country Manager Nordnet Norway | 959 222 77 - anders.skar@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.