2022-05-17

500 000 asiakkaan raja ylittyi Nordnet Suomessa

Nordnet Suomessa on ylittynyt 500 000 aktiivisen asiakkaan raja, eli lähes joka kymmenes suomalainen on Nordnetin asiakas. Yhteensä Nordnetissä on aktiivisia asiakkaita pohjoismaisella tasolla yli 1,6 miljoonaa. Aktiivisiksi asiakkaiksi ei lasketa tyhjiä tilejä.

Suomi asiakasmäärältään Nordnetin suurin maa

Vuonna 1996 Nordnet oli yksi ensimmäisistä kaupankäyntiä internetissä tarjoavista välittäjistä Pohjoismaissa. Vuosien varrella pienestä nettivälittäjästä on kasvanut yksityissijoittajien eniten käyttämä välittäjä. Ensimmäiset 100 000 asiakasta Nordnet saavutti Suomessa helmikuussa 2014. 200 000 asiakasta tuli täyteen toukokuussa 2018. Noin kaksi vuotta sitten Nordnetillä oli Suomessa 300 000 asiakasta ja viime vuoden helmikuussa määrä kasvoi 400 000 asiakkaaseen. Vuonna 2020 asiakaskasvu oli 35 % vuodessa ja viime vuonna noin 30 %. Reilu vuosi sitten Suomi nousi asiakasmäärällä mitattuna Nordnetin suurimmaksi maaksi.

• Vahvan asiakaskasvun takana niin Nordnetissä kuin muissa pankeissa on viime vuosina ollut indeksisijoittamisen suosio, sosiaalisen median tuoma tuki, naisten ja nuorten lisääntynyt kiinnostus sijoittamista kohtaan, osakesäästötilit, viime vuonna vilkkaana käynyt kaupankäynti meemiosakkeilla ja koronaviruspandemian aiheuttama huoli taloudellisesta turvallisuudesta. Viimeiset vuodet ovat olleet epätavallisia niin yleisesti taloudessa kuin sijoitusmarkkinoilla. Pitkään negatiivisena pysynyt euribor-korkotaso yhdistettynä markkinaturbulenssiin on mahdollistanut monelle pitkäjänteisen sijoittamisen aloittamisen, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Markkinaosuutemme arvo-osuustileistä on 39 % ja osakesäästötileistä 71 %. Helsingin pörssissä olemme kauppamäärillä yksityissijoittajien eniten käyttämä välittäjä. Sijoittaja hyötyy siitä, että on asiakkaana isolla välittäjällä, jossa on paljon osto- ja myyntitoimeksiantoja. Kun asiakkaiden kaupat voidaan toteuttaa sisäisesti, ne toteutuvat hinta-välittäjä-aika-prioriteetilla nopeammin ja parempaan hintaan. Se, että olemme Suomessa yksityissijoittajien suosikkivälittäjä, on tietysti asia, josta olemme mielettömän ylpeitä, kiittää Suvi Tuppurainen.
  • On monta syytä, miksi sijoittaja valitsee Nordnetin. Yksi tunnetuimmista syistä on Nordnetin omat indeksirahastot. Toinen kilpailuvalttimme aktiivisimmille sijoittajille on kaupankäyntiluotto, joka tarjoaa rahoitusta sijoittamiseen tutkitusti ylivoimaisesti parhailla ehdoilla. Nordnetin kautta asiakas pääsee osallistumaan listautumisanteihin, myös osakesäästötileillä. Vuonna 2021 toimimme suomalaisten yhtiöiden yleisöannin merkintäpaikkana yhteensä 24 osakeannissa. Uniikkia on myös sosiaalinen sijoiturverkostomme Shareville, summaa maajohtaja Tuppurainen.

Uusia tuotteita suomalaisille sijoittajille

Nordnet jatkaa tämän vuoden aikana laajaa kehitystä kaikissa kanavissa, sekä verkkopalvelussa että mobiilisovelluksessa. Sosiaalisen sijoitusverkoston Sharevillen ominaisuuksia siirretään tiiviimmäksi osaksi Nordnetin palvelua. Oleellisena osana verkkopalvelun kehittämistä on palvelun parantaminen suomenruotsalaisille.

• Lähiviikkoina lisäämme uuden pörssin online-markkinoiden tarjontaan. Alaikäisten tilinavausprosessi saadaan sujuvammaksi tässä kuussa. Olemme saaneet omalle rahastoyhtiölle Ruotsissa toimiluvan ja Nordnet Fonder lanseeraa kolme uutta rahastoa kussakin Nordnetin maassa. Samalla parannamme mm. rahastosijoitusten valintaan tarjottavia työkaluja. Myös sisäänkirjautuminen uudistuu, kertoo Tuppurainen.
  • Suomi on Nordnetille erittäin tärkeä markkina ollessaan konsernin suurin asiakasmäärässä. Kasvu ja markkinaosuuksien nousu on ollut erinomaista ja haluamme tulevina vuosina tarjota suomalaisille sijoittajille uusia tuotteita. Haluan kiittää kaikkia suomalaisia säästäjiä ja sijoittajia, jotka ovat luottaneet meihin matkan varrella. Nordnet on palkinnut 500 000:n asiakkaan, joka aloitti sijoittamisen Nordnetissä viime viikolla, sanoo Lars-Åke Norling, Nordnet-konsernin toimitusjohtaja.

Puoli miljoonaa suomalaista asiakasta pitää sisällään monenlaisia sijoittajia

• Nordnet Suomen koko asiakaskunnasta niistä, joilla on jotain omistuksia salkussaan, 60 % on miehiä, 38 % naisia ja 2 % yrityksiä. Naisten osuus kasvaa miehiä nopeammin.
  • Koko asiakaskunnasta eniten sijoittajia löytyy ikäryhmästä 26–35-vuotiaat (27 %).
  • 70 %:ssa sijoitussalkuissa on pörssiosakkeita.
  • 59 %:ssa salkuista on vähintään yhtä rahastoa.
  • 20 %:ssä salkuista on vähintään yhtä ETF:ää.
  • Keskimäärin asiakkaat tekevät 2,7 kauppaa kuukaudessa Suomessa tai kansainvälisissä pörsseissä.
  • Osakesäästötilejä on avattu lähes 200 000.
  • Kuukausisäästösopimuksia on yli 170 000, eli joka kolmas asiakas kuukausisäästää.
  • Nordnetin asiakaskunnan omistetuin osake on tilimäärällä mitattuna Nordea.
  • Omistetuimpia rahastoja ovat indeksirahastot.
  • Asiakasvarat ovat keskimäärin 29 300 euroa per asiakas.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja,