2018-10-30

Aktiefonder trots börsnedgång

Oktober har varit en intensiv börsmånad med branta fall på de globala aktiemarknaderna. Trots en svag börs har Nordnets kunder ökat i aktiefonder med fokus på globala indexfonder.

Globalfonder har länge varit spararnas favorit, och i denna kategori hittar vi tre av de tio mest köpta fonderna under månaden. I övrigt är det fortsatt hög exponering mot aktiemarknaden som gäller, där bara två av tio fonder är räntefonder, trots turbulensen.

Vi har sett en starkt negativ utveckling på såväl svenska som utländska börser, men det har inte avskräckt privatspararna. Många ser det som ett tillfälle att öka på i sina aktiefonder efter kursfallet, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Efter kraftiga nedgångar kan det vara lockande att gå in i aktiemarknaden, men man ska försöka hålla sin risknivå och långsiktiga strategi. Din portfölj måste klara betydligt stormigare tider än de här och det bör man ha i beaktande när man känner att det är läge att ”fyndköpa”, säger Joakim Bornold.

På säljsidan hittade man trots börsturbulensen flera räntefonder.

– Utländska räntefonder används ofta av våra kunder som ett sätt att få exponering mot olika valutor som t.ex. euro, men nu verkar allt fler tro att kronförsvagningen är över för den här gången, säger Joakim Bornold.

De mest handlade fonderna i oktober hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG  NORDEA 1-FLEXIBLE INCOME FUND
LÄNSFÖRSÄKRINGAR GLOBAL INDEX  GODFOND SVERIGE OCH VÄRLDEN KLASS A
SWEDBANK ROBUR NY TEKNIK  BLACK ROCK WORLD ENERGY FUND
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKNAD INDEX  SKAGEN CREDIT SEK
ROBUR ACCESS ASIEN SEK  GAM MULTISTOCK LUXURY BRANDS EUR
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE  NORDEA SMÅBOLAGSFOND NORDEN
SPP AKTIEFOND GLOBAL  GAM START CREDIT OPPORTNUNITIES EUR
DNB GL INDEKS  BRUMMER MULTI STRATEGY
AMF RÄNTE LÅNG  HEPTAGON HARVEST CHINA A SHARES EQUITY FUND A USD
SPP AKTIEFOND   USA  UBS EQUITY FUND – GREATER CHINA B

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.