2011-11-02

Aktiehandel i oktober: Private tror på Vestas trods kursfald

De private investorer hos Nordnet tilførte deres porteføljer Vestas-aktier for 15 mio. kr. i forbindelse med mandagens nedjustering. Dermed stod de for 13% af handlerne i aktien og var derfor i stor stil med til at holde en hånd under Vestas-aktien. De private nettokøbte Vestas for i alt 20,6 mio. kr. i løbet af oktober måned.

Det så ellers ud til, at de trofaste Vestas aktionærer skulle få udbytte for deres tålmodighed med en kursstigning på hele 22,7% frem til den sidste handelsdag i oktober måned. Men nedjusteringen satte en streg over månedens stigning på en enkel dag, og Vestas endte med månedligt kurstab på 7%.

“Der har i løbet af hele oktober været stor aktivitet i aktien, og mandagens handel viser, at de private ikke tror at nedjusteringen er tegn på at det danske vindmølleeventyr er ovre – tværtimod brugte de kursfaldet til at sikre sig aktien til en lavere pris”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Privat optimisme i oktober
De private investorer hos Nordnet nettokøbte aktier for 20,1 mio. kr. på Københavns Fondsbørs i oktober måned.

“I oktober så vi en overordnet optimisme, og frem til den 30. oktober steg C20-indekset da også med 7%. Månedens sidste handelsdag endte dog igen negativt og resultatet for oktober blev en relativt beskeden kursstigning på 3,5%”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

På salgssiden toppede Mærsk B listen med et nettosalg på 17,5 mio. kr. De største nettokøb skete i Vestas og Danske Bank med henholdsvis 20,6 og 18,3 mio. kr.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. oktober Største nettosalg/mio. kr. oktober
1 VESTAS 20,6 1 MÆRSK B -17,5
2 DANSKE BANK 18,3 2 PANDORA -4,6
3 D/S NORDEN 3,5 3 FLSMIDTH & CO -4,3
4 G4S 2,9 4 NOVO NORDISK B -3,6
5 NOVOZYMES B 1,9  5 BERLIN III B -2,8

Kilde: Nordnet Bank

Stort antal handler i Vestas

Vestas blev månedens mest handlede aktie med i alt 26.626 handler, hvilket var mere end toplistens følgende tre aktier tilsammen.

De fem mest handlede aktier i oktober måned var Vestas, FLSmidth & Co, Danske Bank, Mærsk B og Novo Nordisk.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler oktober 2011 Antal handler september 2011
1 Vestas Wind Systems 26.626 1 Vestas Wind Systems 18.191
2 FLSmidth & Co. 9.819 2 Mærsk B 12.774
3 Danske Bank 7.327 3 FLSmidth & Co. 10.715
4 Mærsk B 7.277 4 Danske Bank 8.521
5 Novo Nordisk B 6.588 5 Novo Nordisk B 5.905
6 Pandora 6.311 6 Pandora 5.856
7 Carlsberg B 4.363 7 Carlsberg B 4.542
8 DSV 2.939 8 DSV 2.806
9 G4S 2.788 9 NKT Holding 2.395
10 Novozymes B 1.631 10 Novozymes B 1.972

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 394 700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files