2009-10-01

Aktiehandel i september: Sälja kursraketer och köpa banker

September 2009 blev årets hittills näst sämsta månad på den svenska börsen, endast slagen av januari. Med en uppgång 0,5 procent lyckades september med nöd och näppe presentera en positiv avkastning. Omsättningen på börsen totalt har dock ökat med 13 procent jämfört med augusti, och Nordnets kunder har nettoköpt aktier. Mest köpta bolag var AstraZeneca, och på köplistans tio i topp finns också samtliga fyra storbanker.

– Nio av de tio mest populära aktierna att köpa har visat negativ kursutveckling under september, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet. Jag tror att förklaringen kan vara så enkel som att privatpersoner på allvar har kommit tillbaka i rutinerna efter sommaren, loggat in på sina konton och tagit tag i sitt sparande igen. Man har då helt enkelt tagit hem vinster i de aktier som har gått bra. Jag tror dock att de flesta sparare har en positiv grundsyn, och att man då istället har investerat i aktier man upplever har mer att ge.

Samtliga aktier på säljlistan har gått starkt under september. Mest sålda under månaden är Alliance Oil och Ericsson. På säljsidan finns också sådana kursraketer som Betsson, NCC, JM och Hexagon.

– September speglar en gryende tro på bankaktier och en rädsla för rekyl inom fastighet och verkstad, säger Johan Tidestad. Vi har samtliga fyra storbanker på köpsidan och på säljsidan ser vi tre verkstadsbolag och två fastighetsföretag.

Mest köpta aktier

8. Trelleborg
9. Meda
10. Nokia

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 300 000 depåer under september månad.

Files