2010-08-31

Aktiehandeln i augusti: Fortsatt bottenfiske bland privatspararna

I augusti har spararna återigen börjat nettoköpa aktier, och liksom i juli satsar man helst på bolag som haft en negativ utveckling under månaden. På säljsidan dominerar vinsthemtagningarna, främst i defensiva aktier. Det visar statistik från Nordnet avseende aktiehandeln bland privatspararna under augusti.

– Bottenfisket fortsätter på börsen, vilket är en strategi som kan vara både bra och dålig. Som sparare bör man komma ihåg att det är en fin linje mellan att vara värdeinvesterare och köpa aktier i tillfälligt nedtryckta kvalitetsbolag, och att försöka fånga fallande knivar i bemärkelsen att köpa aktier som precis har påbörjat en längre negativ trend, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

Bland de tio mest sålda aktierna dominerar vinsthemtagningarna. Främst så säljer spararna i defensiva aktier, alltså bolag som vanligtvis klarar nedgångar bättre än andra.

– På säljsidan ser jag tecken på att de sparare som vanligtvis köper aktier i defensiva bolag som AstraZeneca, H&M och TeliaSonera har klivit ur dessa positioner. Istället investerar man i de mer trygga obligationsfonderna. Att inte ens defensiva aktier attraherar kan tyda på fortsatt skepsis till aktiemarknaden under hösten, säger Johan Tidestad.

Mest köpta aktier

Meda
Lundin Petroleum
Tele2

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 310 000 konton under augusti månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Johan Tidestad, Sverigechef Nordnet, 0708-875 775
johan.tidestad@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 310,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.

Files