2012-08-31

Aktiehandeln i augusti: Snabba klipp dominerar i lugn sommarhandel

Den lugna sommarhandeln fortsatte in i augusti. De långsiktiga spararna avvaktar att investera i aktier och handeln präglas av viljan att göra snabba klipp.  Det visar statistik från augusti månads aktiehandel på nätbanken Nordnet.

– I en marknad där långsiktigheten saknas och spekulation är det som lockar ser vi en exceptionellt nyhetsdriven handel. Dåliga rapporter och förhoppning om snabb vändning i Nokia lockar mer än tjusiga balansräkningar. Aktiehandelns död är för tillfället sparkontots bröd. I nuvarande läge tycks många nöja sig med två procents ränta på sitt sparkapital, men jag tror att spararna så småningom kommer börja leta efter bättre avkastning, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
1. Alliance Oil 1. AstraZeneca
2. Swedish Match 2. Electrolux
3. Lundin Petroleum 3. Lundin Mining
4. Boliden 4. Africa Oil
5. JM 5. Stora-Enso
6. Nokia 6. Yara
7. Swedbank 7. TeliaSondera
8. Ratos 8. Lundbergs
9. SHB 9. SCA
10. SKF 10. Elekta

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 240 000 svenska konton under augusti månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0735-311333
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 430,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files