2010-11-30

Aktiehandeln i november: Köp på svaghet och sälj på styrka

Den svenska börsen har haft en svagt positiv november månad med en uppgång på drygt 1%. Efter den mycket starka september vi såg tidigare i höstas har börsen de senaste två månaderna varit inne i vad man på analytikerspråk brukar kalla för en konsolideringsfas, och mest rört sig sidledes. Privatspararna har under november sålt de aktier som har gått bra under månaden, och investerat i aktier som har gått dåligt. Bland de mest köpta aktierna finns förlorare som Nordea, Stora Enso och KappAhl medan säljsidan innehåller raketer som Volvo, Sandvik och SKF. Det visar statistik från Nordnet över privatspararnas aktiehandel i november.

– Att praktisera teorin ”köp på svaghet och sälj på styrka” kan vara bra i en konsolideringsfas. Vissa aktier sticker iväg uppåt eller neråt tillfälligt men kommer sedan tillbaka till mittenläget, i väntan på ett tydligt utbrott åt något håll. I en trendande marknad, uppåt eller neråt, är strategin däremot farlig. Man riskerar då att sälja de framtida vinnarna och hoppa på den närmaste tidens förlorare, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

Statistiken säger oss att november normalt sett är börsens överlägset starkaste månad. Den genomsnittliga uppgången för enbart november de senaste tjugo åren 3,6%. November 2010 utgör således ett undantag, med en uppgång på dryga 1%.

– Den svenska aktiemarknaden har de två senaste månaderna som helhet rört sig i ett väldigt snävt intervall. Trots stora och ganska dramatiska händelser i omvärlden har vi haft en riktig tråkbörs, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

Mest köpta aktier

Getinge
Scania
Axfood

Statistiken baseras på Nordnets cirka 205.000 svenska konton under november månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Johan Tidestad, Sverigechef Nordnet, 0708-875 775
johan.tidestad@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 347,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files