2012-10-31

Aktiehandeln i oktober: spararna räds inte kritiken mot TeliaSonera

Den rapportintensiva oktobermånaden brukar normalt innebära stora rörelser tillsammans med högre omsättning i privatspararnas börsportföljer. Mönstret skiljer sig i år då omsättningen är lägre än både månaden innan och samma månad föregående år. Rörelserna på börsen har samtidigt varit mer måttliga än normalt och summeras till en svag nedgång.

Minskad aktieexponering med vinsthemtagningar och försök till bottenfiske

Privatspararna har varit mer försiktiga under oktober och främst passat på att fylla på innehaven i bolag som kommit med överraskande svaga rapporter. På säljsidan dominerar de aktier som rosat marknaden i samband med sina rapporter. Sammantaget minskade privatspararna sin exponering mot aktier något, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet.

Överreaktioner i Stenbecksbolagen om privatspararna får säga sitt

Flera Stenbecksbolag har kommit med svaga rapporter under oktober och därmed fallit betydligt mer än marknaden.  Privatspararna tror att reaktionen varit överdriven och har fyllt på portföljerna med MTG, Kinnevik och Tele2, fortsätter Günther Mårder.

Kritiserat TeliaSonera avskräcker inte

Det mest iögonfallande är att privatspararna går tvärsemot många institutioner och ökar sina innehav i TeliaSonera. Den skyhöga direktavkastningen i kombination med möjliga strukturella förändringar verkar locka mer än kritiken mot bolaget avskräcker, avlustar Günther Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
1. MTG B 1. Atlas Copco A
2. TELIASONERA 2. BOLIDEN
3. HANDELSBANKEN A 3. SKF B
4. ERICSSON B 4. SANDVIK
5. KINNEVIK B 5. VOLVO B
6. AFRICAN OIL 6. ASSA ABLOY B
7. KLÖVERN PREF 7. HEXAGON B
8. TELE2 B 8. ELECTROLUX B
9. BETSSON 9. SCA B
10. NORDEA 10. GETINGE  B

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 240 000 svenska konton under oktober månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
gunther.marder@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 435,600 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.