2016-07-28

Aktiva sparare i sommarvärmen

Spararna trotsade det fina sommarvädret och var aktiva i sitt fondsparande i juli. Månaden bjöd på en stark börsutveckling och det var aktiefonder som gällde för spararna.

I juli återkom spararna till fondmarknaden efter att ha avvaktat den brittiska folkomröstningen och det var framför allt svenska aktiefonder som lockade.

– Det är bra att ha riskspridning i sitt sparande och Sverigefonder är en bra bas. Många sparare har en stor del av sitt innehav investerat i de amerikanska börserna via USA-fonder eller globalfonder. Där ska man vara uppmärksam på den stora dollarexponering det medför, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

En stark trend under året har varit spararnas försäljning av hedgefonder. En utveckling som fortsatt under juli.

– Spararna fortsätter dumpa sina innehav i hedgefonder. Jag ser inget tecken på att det kommer ändras närmaste tiden. De flesta hedgefonder har haft en tuff utveckling i ett marknadsklimat som borde gynna dem, säger Joakim Bornold.

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG  BRUMMER MULTI-STRATEGY 2XL
SPP AKTIEFOND USA  BRUMMER MULTI STRATEGY
DNB GL INDEKS  AXA IM FIIS US SHORT DURATION HIGH YIELD F USD
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE  CARNEGIE STRATEGIFOND A
DIDNER & GERGE SMÅBOLAG  AKTIE-ANSVAR GRAAL KVANTHEDGE
ROBUR ACCESS ASIEN SEK  EXCALIBUR FOND
LANNEBO SMÅBOLAG  NORDEA SMÅBOLAGSFOND NORDEN
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE  DANSKE INVEST EUROPE LONG-SHORT DYNAMIC
DANSKE INVEST GLOBAL INDEX  PARVEST JAPAN YEN BOND
AKTIE-ANSVAR AKTIEFOND SVERIGE  QQM EQUITY HEDGE

För mer information, kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 070
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.