2006-06-01

Aktiviteten koker blant privatpersoner på Oslo Børs – antall transaksjoner økte med 322% sammenlignet med i fjor

Handelen hos de tre aktørene som driver med ren Internetthandel på det norske markedet, Nordnet, NetFonds og Skandiabanken økte kraftig i mai og endte på 489.368 transaksjoner. Internettmeglernes handelsvolum endte på 51,0 mrd i mai.
Sammenlignet med mai i fjor er økningen i antall transaksjoner 322% og økningen i volum 454%. Internettmeglerne stod for 23,17% av antall transaksjoner og 8,95% av volumet på Oslo Børs i mai.

Sammenlignet med april måned i år var økningen i antall transaksjoner 67,6% og økningen i volum 71,7%.

Nordnet er største megler på Oslo Børs i mai i år med en markedsandel på 14,43% målt i antall transaksjoner.

”Oslo Børs koker om dagen. Mai måned preges av store svingninger på Oslo Børs, og det ekstreme antall transaksjoner skyldes generelt stor aktivitet, samtidig som de aktive traderene bruker både shorthandel og gearing mer enn normalt. Vi merker fortsatt en svært stor interesse for Oslo Børs fra både eksisterende og nye kunder”, sier daglig leder Lars Thorstensen i Nordnet Norge.

IGE og Altinex mest populære i mai

Int. Gold Exploration og Altinex var de mest populære enkeltaksjene i mai, med henholdsvis 87.460 og 56.927 transaksjoner. De ti mest populære aksjene i mai blant privatinvestorer var Int. Gold Exploration, Altinex, DNO, Pan Fish, Crew Gold Corp., Norse Energy Corp., Renewable Enery Corp., Ementor, Petrolia Drilling og Aker. Se vedlagte tabeller for oversikt over antall transaksjoner i de mest populære aksjene omsatt via Internett i mai.

Kilde: Nordnet, Oslo Børs.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Lars Thorstensen, Daglig leder Nordnet Norge, +47 23333009, +47 92821704, lars.thorstensen@nordnet.no

Files