2007-04-02

Ännu en nyhet från Årets Bank – nu tar vi bort floatdagen

Som första bank i Sverige tar vi bort den så kallade floatdagen. Från 1 april får alla Nordnets kunder ränta från och med samma dag som man sätter in pengar på sin depå.

Vad är floatdagen? Med floatdag menas att kundens pengar flyter omkring utan att erhålla ränta. Istället är det banken som tjänar ränta. Görs en insättning får man inte ränta på pengarna förrän nästkommande bankdag.

”Vi blev av tidningen Privata Affärer utsedda till Årets Bank 2006 bland annat för vår offensiva och kundvänliga attityd. Nu fortsätter vi på den vägen och tar bort den kundovänliga floatdagen”, säger Victoria Thore, Sverigechef på Nordnet.

Floatdagen kan till och med medföra att du får betala för att använda dina egna pengar. Exempel: Du säljer ett aktieinnehav och köper direkt en annan aktie. Båda affärerna har likviddag om tre bankdagar men du får inte ränta på pengarna från din försäljning förrän på den fjärde dagen. För ditt köp så tas pengarna ut på den tredje dagen. Det innebär att du betalar ränta mellan den tredje och fjärde dagen.

Files