2006-12-04

Årets Bank lanserar spartorg för strukturerade produkter

Idag lanserar Nordnet det första spartorget för strukturerade sparprodukter i Sverige. Nordnet erbjuder en oberoende tjänst med valfriheten att från ett och samma ställe enkelt kunna välja garantiprodukter, aktieindexobligationer och andra strukturerade produkter från ett flertal olika leverantörer.

”Med vårt nya spartorg fortsätter vi att utveckla vårt oberoende kunderbjudande som gjorde oss till både Årets Bank 2006 och till Årets bästa Bank & Finanssajt. Vårt kunderbjudande bygger på enkelhet och valfrihet utan extra kostnader. ”, säger Jessica Gertun, informationschef på Nordnet.

Med strukturerade produkter menas sådana sparprodukter som ofta kallas för aktieindexobligationer, garantiprodukter och certifikat. Denna typ av sparprodukter har under de senaste åren blivit mycket efterfrågade av privatpersoner.

Under årets första nio månader har i Sverige 38 miljarder kronor placerats i så kallade garantiprodukter. Jämför man detta med motsvarande period förra året var ökningen hela 49%, enligt statistik från VPC.

”Efterfrågan bland våra kunder av dessa typer av sparprodukter ökar. En av förklaringarna till att nysparandet i fonder i Sverige har mattats av är att fler och fler istället väljer att spara i strukturerade produkter”, säger Jessica Gertun.

Från start erbjuds sparprodukter från Royal Bank of Scotland (RBS), SEB, Garantum och Öhman. Målet är att kontinuerligt erbjuda ett väl avvägt men brett urval av olika typer av sparprodukter från ett antal professionella samarbetspartners. Spartorget gör det möjligt för kunden att jämföra produkter och kostnader med varandra på ett unikt sätt.

För ytterligare information kontakta:
Jessica Gertun, Informationschef, +46 8-506 330 30, +46 709-697424, jessica.gertun@nordnet.se

Files