2020-04-30

Banker i topp när köplusten gjorde comeback

I den rekordsnabba börsrekylen i april har spararna valt att satsa på nedpressade banker, visar statistik från privatspararna hos Nordnet.
-   Bottenfisket i bankerna var tydligt i april, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Under turbulensens början såldes banker i hög utsträckning. Den i särklass mest nettoköpta aktien under 2019, Swedbank, fick stryka på foten när investerarna fick kalla fötter. Men i takt med att det positiva tolkningsföreträdet återvänt på börsen i en rekyl av sällan skådat slag har Swedbank återtagit platsen som spararnas köpfavorit.

–   Bankernas pressade kurser, som beror på att man nu ser både lägre intjäning och högre kreditförluster framför sig, lockar. Förutom Swedbank köps även SEB och Nordea, och i Nordea finns nog hopp för aktieägarna att få utdelning senare i år, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Även konjunkturkänsliga Volvo letar sig in i köptoppen.

–   Volvo var ett av de bolag som tog mest stryk initialt i turbulensen och det har lockat sparare att trycka på köpknappen. Rapporten för första kvartalet visar ett bolag i trimmad form, men hur mycket det hjälper när efterfrågan rasar ned i källaren återstår att se, säger Frida Bratt.

Högst upp på säljtoppen finns Evolution Gaming.

–   Aktien har gått starkt i rekylen och frågan är om inte de ljusa utsikter och starka marginaler som väntas resten av året nu är inprisade i kursen. I takt med att oljepriskollapsen ökat i styrka har också bottenfisket i Lundin Energy, som vi såg mycket av i slutet av februari, upphört, säger Frida Bratt.

Också Astra Zeneca finns på säljlistan.

–   När köplusten återvänt med full kraft i rekylen får bolag med defensiva egenskaper i hög utsträckning stryka på foten, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Mest köpta

Mest sålda
Swedbank Evolution Gaming
Investor Balder
H&M Lundin Energy
Castellum Byggmax
Volvo Atlas Copco
Scandic Hotels G5 Entertainment
Nordea Astra Zeneca
Kinnevik Spotify
SEB Sandvik
Latour EQT

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.