2008-10-01

Billiga aktier i topp på köplistan för Nordnets kunder

I september köper Nordnets kunder framför allt råvarubolag i form av stål- och gruvaktier. SSAB och Boliden toppar köplistan. På köpsidan hittar vi även fordonstillverkaren Volvo och verkstadsbolaget Sandvik.

– De mest populära aktierna att investera i under september har varit stora bolag inom de mer traditionella sektorerna, som verkstad och metall. Nio av tio bolag finns på Large Cap-listan, har visat goda vinster, men under året tappat en stor del av sitt börsvärde. Gemensamt för de flesta bolagen är att de har låga p/e-tal och en god direktavkastning, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

Swedbank placerar sig som tredje mest köpta aktie under månaden. Bankaktien fanns även med på topplistan under augusti. På den motsatta sidan är Nordnets kunder mindre eniga om vad som ska säljas. På listan över mest sålda aktier återfinns såväl oljerelaterade aktier som fastighets- och biotechbolag.

– Våra kunder har varit väldigt aktiva under september. Vi ser dock generellt ett lägre tryck på säljsidan, och våra kunder har under månaden köpt aktier i större utsträckning än vad de har sålt, säger Johan Tidestad. På köpsidan tror jag att vi ser en reaktion på de oroliga tiderna i form av att spararna köper väletablerade och billiga bolag. På säljsidan är bilden mer splittrad, men det är inte orimligt att anta att det finns en viss rädsla för utvecklingen av oljepriset i och med att West Siberian ligger högt upp på listan över nettosålda aktier.

Mest nettoköpta aktier

8. Impact Coatings AB
9. Tele2 AB
10. BioPhausia AB

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 215 000 konton under september månad.

Files