2012-03-22

Blandet resultatsesong med flest negative overraskelser

Sist fredag leverte Subsea 7 gode kvartalstall, og dette satte punktum for en blandet resultatsesong og en sterk periode på Oslo Børs.

Nordnet har sammenstilt data fra SME Direkt og oppsummert resultatrapportene for fjerde kvartal 2011.

– Det har vært en blandet resultatsesong på Oslo Børs. 22 prosent av selskapene rapporterte som forventet, 35 prosent leverte bedre enn forventet og 43 prosent dårligere enn forventet. Til tross for at rapportene i snitt har kommet inn under forventning har aksjemarkedet steget kraftig i perioden. Dette skyldes nok en kombinasjon av at tungvekterne på børsen har overrasket positivt, det generelle makrobildet ser lysere ut, og at investorenes risikovilje er på vei tilbake, sier Anders Skar Daglig leder i Nordnet Bank.

Rapporten viser også hvor treffsikker analytikernes estimater var i fjerde kvartal. Med fasit i hånd kan man trygt si at analytikerne bommet stygt med sine prognoser – 8 av 10 analytikerestimater for resultat per aksje var feil i fjerde kvartal.

– Vi har målt hvor godt analytikerne treffer sine estimater de siste to årene, og kun en gang tidligere har analytikerne bommet på flere estimater. Samtidig har det gjennomsnittlige avviket aldri vært større enn i fjerde kvartal. Jeg er ikke veldig imponert over analytikernes treffsikkerhet, selv om det skal legges til at de treffer langt bedre på driftsresultat og salgstall enn resultat per aksje, sier Anders Skar, Daglig leder i Nordnet Bank.

Kilde: Nordnet og Oslo Børs | For ytterligere informasjon, kontakt Anders Skar, Nordnet Norge, +47 959 222 77, anders.skar@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 415,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.