2011-02-14

Børsen stiger mer en vanlig på Valentinsdagen

Børsen går bedre på valentinsdagen enn andre dager, i alle fall hvis vi skal tro på historien. Det viser en undersøkelse gjort av Nordnet som tar for seg alle børsdager siden 1996 og fram til i dag.

Hvorvidt Valentinsdagen har en påvirkning på børsen er vel heller tvilsomt. I perioden fra 1996 til i dag har Oslo Børs i gjennomsnitt steget 0,05 % per dag. Ser vi på børsdagene i tilknytning til Valentinsdagen så har disse gitt over 5 ganger så høy avkastning som en normal dag. I snitt har Oslo Børs steget 0,26 % på valentinsdagen, mot altså normalen på 0,05 %. Den beste Valentinsdagen hadde vi i 2008 når Oslo Børs steg hele 2,8 %. Den dårligste Valentinsdagen på børsen var i 2006 med et fall på 1,3 %.

Valentinsdagen er i ferd med å bli en kommersiell suksess i Norge, og mange blomsterforhandlere og sjokoladeprodusenter kan nok gni seg i hendene og telle ekstra kroner i kassen på denne dagen. At Oslo Børs utvikler seg bedre på Valentinsdagen enn andre dager er en morsom kuriositet, men også en ren tilfeldighet som man ikke bør legge veldig mye vekt på, sier Anders Skar daglig leder i Nordnet Bank.

St. Valentinsdagen, på norsk også kalt alle hjerters dag, markeres 14. februar som en feiring av kjærlighet og romantikk. Valentinsdagen feires spesielt i engelskspråklige land, men har de siste årene blitt en større norsk tradisjon også. Valentinsdagen har blitt feiret i England siden 1600-tallet. De hentet ideen fra myten om Den hellige Valentin (Valentinus). Valentin ble fengslet etter at den romerske keiseren Claudius II truet med fengsel og dødsstraff for dem som ikke avsverget seg kristendommen. Valentin ville ikke avsverge sin gud, og ble derfor steinet til døde i 273 e.Kr.. Før Valentin ble drept, skrev han et brev til sin kjære Julia og bad henne holde seg til Gud. Han undertegnet med «… fra din Valentin».

Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i hovedindeksen (OSEBX) som måler utviklingen på Oslo Børs, og inkluderer alle børsdager siden 1996 og fram til i dag.

Kilde: Nordnet og Oslo Børs.

For ytterligere informasjon, kontakt: Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge, +47 233 330 16, +47 959 222 77 - anders.skar@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 360,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files