2016-06-01

«Buy in May and ride the wave» for Nordnets kunder

Børsmåneden mai hadde en trang fødsel der børsene testet viktige tekniske nivåer ved flere anledninger. Markedet trosset urolighetene, fikk fotfeste og endte måneden opp 2 %. Det fins tegn til at optimismen har tiltatt hos privatpersoner på Oslo Børs melder Nordnets Investeringsøkonom Tom Hauglund.

Statistikk fra Nordnet viser at privatpersoner nettokjøpte aksjer for 158 millioner på Oslo Børs i mai. Totalt har private kunder hos Nordnet kjøpt aksjer for over 800 millioner så langt i 2016.

– Privatpersoner på børs har trosset jungelordet «sell in May and stay away» og i stedet lastet opp med aksjer i takt med at optimismen på børsen har tiltatt. Nettokjøp har tiltatt kraftig fra april, selv om vi i hele år egentlig har sett at kundene har stått bra igjennom børsturbulensen. Det råder fortsatt ingen aksjefeber, men det gis definitivt mer gass nå, sier Tom Hauglund.

Oljeprisen har gjort comeback i mai, noe som har ledet til økt interesse for olje- og energiaksjer igjen.

– Statoil troner igjen på toppen over de mest kjøpte aksjene. I tillegg finner vi oljerelaterte aksjer BW LPG, Seadrill og PGS på listen over de mest kjøpte. Bank og finans er også godt representert på listen over kjøpsverdige aksjer i mai representert med Storebrand og Skandiabanken, forteller Hauglund.

De mest solgte aksjene i mai var REC, Protector forsikring og Marine Harvest. Konsum og sjømatselskaper har hatt en særdeles sterk utvikling så langt i år og Nordnets investeringsøkonom tror dette først og fremst er gevinstsikring.

Av salgsaksjer så dukker Marine Harvest opp som aksjen kundene våre tar gevinst i. Laksemarkedet har vært utrolig sterkt, og det er ikke unaturlig at kunden tar av litt risiko. Historisk sett så har det vært svakere laksepriser på denne tiden av året, så med all time high aksjekurser, så er nok fristelsen stor for noen, sier han.

De aksjene som har vært mest handlet i mai, og som dermed kanskje best representerer spekulantenes handel var REC, NEL og PGS.

– REC Silicon har vært en het trading-aksje i hele år. Aksjen har doblet seg og vel så det fra bunnen 11. februar på 77 øre. Analytikerne er langt ifra enige, og det er åpenbart ikke investorene heller når aksjen svinger så kraftig.  Kursmålene spriker enormt. Nel er en aksje våre kunder er aktive i, og i mai måned er nok grunnen at Spetalen har solgt en stor del av sine aksjer i Nel. Salget ble gjort med rabatt på hele 17,5 %, så mange solgte nok fordi Spetalen solgte. Derimot ser andre at rabatten er så høy at de våger seg inn i aksjen, avslutter Hauglund.

For mer informasjon kontakt:
Tom Hauglund, Investeringsøkonom Nordnet Norge
+47 928 15 234 |
tom.hauglund@nordnet.no |Twitter: @TomNordnet

Mest kjøpte norske aksjer Nettokjøp i kroner
Statoil 42 641 262

Frontline 5 972
Norsk Hydro 5 526
Prosafe 5 251

Kilde: Nordnet og Oslo Børs.

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.