2022-10-14

De Radikale er klar til at gøre loft på aktiesparekonto til del af regeringsgrundlag

Nordnet har for nyligt lavet en rundspørge blandt landets 12 største politiske partier for at høre om, de vil løfte loftet på aktiesparekontoen. Den store nyhed er, at der tegner sig et flertal for at løfte loftet til 200.000 kr. Ifølge Radikale Venstre er der tale om hjerteblod, og partiet er klar til at gøre en forhøjelse af det maksimale beløb til en del af et kommende regeringsgrundlag.

Nordnet har spurgt de 12 største partier om deres holdning til skat på investeringer. 10 partier har svaret, og tre politikere har foreløbigt taget sig tid til at uddybe deres holdning overfor Nordnet, nemlig Lars Løkke Rasmussen (M), Rasmus Jarlov (C) og Kathrine Olldag (R). Og her kom det frem, at de alle tre er klar til at løfte loftet på aktiesparekontoen til de oprindeligt tænkte 200.000 kr.

Ifølge De Radikale er aktiesparekontoen hjerteblod og en konto, som partiet selv mener at have været hovedarkitekten bag. De Radikale ønsker ideelt set ikke et loft over kontoen, men ønsker en model svarende til den svenske ”Investeringssparkonto”, hvor man frit kan indskyde uden maxgrænse. Men et løft til 200.000 kr. er første skridt, og når det igangværende valg til Folketinget er afgjort, står netop en forhøjelse af loftet på aktiesparekontoen højt på De Radikales ønskeliste.

”På en skala fra 1-10, er det en klar 8’er for os at få hævet loftet på aktiesparekontoen. Vi føler jo i De Radikale, at kontoen er ”vores barn”. Og det var faktisk en del af den oprindelige aftale, at loftet skulle hæves på et senere tidspunkt. Vi vil derfor meget gerne have det med i et regeringsgrundlag,” siger De Radikales skatteordfører, Kathrine Olldag til Nordnet.

Hvis partiet ikke kommer med i klubben, der skal skrive regeringsgrundlag, er partiet klar til at stille et beslutningsforslag hurtigt efter valget, hvor der ifølge meningsmålingerne vil være et stort flertal i det nye Folketing for at hæve loftet.

Moderaterne er også åbne overfor at hæve loftet på aktiesparekontoen.

”Jeg har selv været med til at opfinde aktiesparekontoen, og var rigtig ked af, at det, der egentligt var aftalt, nemlig at kontoen skulle vokse, blev suspenderet. Så et ja er absolut en mulighed for os”, siger Lars Løkke Rasmussen, formand for Moderaterne til Nordnet.

Her midt i valgkampen bølger det lidt frem og tilbage i meningsmålingerne, men der tegner sig et klart flertal for at hæve loftet på den populære konto, som indtil videre 277.000 danskere har taget til sig.

De Konservative er også klar til at stemme for en forøgelse af det maksimale beløb på aktiesparekontoen, selv om de hellere vil sænke den generelle beskatning en anelse.

”Vi borgerlige plejer at kunne finde sammen om skattelettelser, og kan vi ikke få førsteprioriteten, vil det være svært at forestille sig, at vi ikke vil stemme for at løfte loftet på aktiesparekontoen. Vi tager som regel de skattelettelser, vi kan få,” siger Rasmus Jarlov, skatteordfører for De Konservative til Nordnet.

De tre partier siger samstemmende, at de ser mange fordele ved i det hele taget at gøre det lettere for helt almindelige investorer at få styr på skatten. Alle fremhæver de gevinsterne ved, at dansk erhvervsliv kan få tilført mere risikovillig kapital og ser fordele ved, at den enkelte investor over tid kan få en større opsparing og mere økonomisk frihed ved at investere.

Det er udtalelser, der glæder kommunikationschef Lene Nording-Grooss i Nordnet:

”Det er et simpelt greb at hæve niveauet på aktiesparekontoen. Det har stor effekt og vil gøre det lettere og mere attraktivt for helt almindelige mennesker at investere deres opsparing. Den danske investeringskultur er ved at bide sig fast, og derfor er det vigtigt, at aktiesparekontoen kan bruges til at spare op år for år. Derfor glæder det os, at et højere loft er på listen over ændringer, som flere partier vil arbejde på umiddelbart efter valget.”

Det bliver spændende at følge udviklingen og se hvem, der tager førertrøjen på i det nye Folketing for at sikre lettere skat på investeringer og højere loft på aktiesparekontoen.

Det svarede partierne på Nordnets to spørgsmål: Se skema i pdf.

Moderaterne, Nye Borgerlige, De Konservative og Liberal Alliance understreger, at de helst vil sænke skatten på investering generelt, men er klar til at løfte loftet på aktiesparekontoen. De Nordatlantiske mandater er ikke med i oversigten.

Faktaboks

• Loftet på aktiesparekontoen er i dag på 103.500 kroner.
  • Afkast beskattes årligt med 17%, og skatten bliver beregnet og trukket automatisk.
  • Samlet set er der 277.255 aktiesparekonti i Danmark1]
  • 69% af de nye aktiesparekonti, der blev åbnet i Danmark i første halvår af 2022, blev oprettet hos Nordnet, hvor der lige nu kan tælles ca. 78.000 konti.

[1] Data i henhold til Euronext Securities Copenhagen (tidligere VP Securities).

Lene Nording-Grooss
Kommunikationschef, Nordnet Danmark
lene.nording-grooss@nordnet.dk

Nordnet er en ledende nordisk digital platform for opsparing og investering. Gennem innovation, enkelhed og transparens udfordrer vi traditionelle strukturer og giver private investorer adgang til samme information, værktøjer og service som professionelle investorer. Besøg os på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.