2022-12-30

December: Utdelningsaktier och investmentbolag i köptoppen

Efter höstens uppgångar blev årets sista månad en blekare historia.

- Defensivt, utdelningar och investmentbolag lockar, men även Tesla, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

I december köpte spararna på sig en hel del defensiva utdelningsaktier.

​​​​​​​- Tele2 och Telia är aktier som spararna köper på grund av utdelningen, och inte så mycket annat. När vi efter senhöstens uppgångar haft ett lite skakigare läge på börsen ses utdelningsaktier som ett stabilare val med en typ av inbyggd krockkudde i utdelningen, säger Frida Bratt.

Hon noterar att Castellum inte finns med i köptoppen längre.

– Castellum har varit en given aktie för den som jagar utdelningar och därför ständigt legat i köptoppen under 2022, men efter att utdelningen ställdes in efter utdelningshöjningar 24 år i rad finns den inte längre med. I stället slår sig ett annat ”utdelningscase” i den generellt sett pressade fastighetssektorn in på köplistan; Cibus Nordic Real Estate, konstaterar Frida Bratt.

Några investmentbolag gör comeback.

– Latour lockar med sina många mogna och lönsamma portföljbolag, som drabbas mindre av stigande räntor, säger Frida Bratt.

Med i köptoppen finns även Tesla.

– Aktien har rasat i december, bland annat på frågetecken hur den sämre konjunkturen slår mot bolaget. Vd Elon Musks splittrade fokus efter intåget i Twitter hjälper knappast till. Men spararna ser chans att köpa aktien på lägre nivåer, säger Frida Bratt.

Kambi är den mest nettosålda aktien i december.

– Den tidigare hårt pressade Kambi-aktien har stigit under senhöstens börsuppgång, och då tycks många passa på att kliva av. En hel del har köpt på förhoppningen om ett bud, men nu möjligen tappat tålamodet, säger Frida Bratt.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i december:

Mest köpta Mest sålda
Investor Kambi
SBB Scandi Standard
Tele2 International Petroleum Corporation
Tesla Net Insight
Telia Netflix
Intrum Hufvudstaden
Kinnevik Aegirbio
Latour Electrolux
SSAB Ferronordic
Cibus Nordic Real Estate AMC

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.