2007-12-04

Ennätysmäisen korkea aktiviteetti pörssissä

Marraskuussa jatkui ennätyskorkea aktiviteetti Pohjoismaisessa pörssissä ja kauppojen määrä nousi kaikkien aikojen korkeimmalle tasolle. Helsingin pörssissä tehtiin 67 652 kauppaa päivässä, joka on noin 77,6 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Nordnetin asiakkaat tekivät noin 176 % enemmän kauppaa kuin vastaavana kuukautena viime vuonna. Kauppojen määrä nousi 80 152, joka vastaa 2,61 % kaikista Helsingin pörssissä tehdyistä kaupoista, ja vaihdon arvo oli noin 784 milj. euroa vastaten noin 1,2 % koko Helsingin pörssin vaihdosta ja ollen noin 62 % suurempi kuin vastaavana kuukautena viime vuonna.

Yksityishenkilöiden käyttämien online-välittäjien, kuten Nordnetin, EQ Onlinen, Glitnirin (Glitnir+FIM) ja E*Traden, kautta tehtiin yhteensä 404 797 kauppaa, joka vastaa noin 13,2 % kaikista Helsingin pörssissä tehdyistä kaupoista ja on noin 118 % enemmän kuin vastaavana kuukautena viime vuonna. Vaihdon määrä nousi online-välittäjien osalta 7,8 mrd. euroon vastaten 11,9 % koko Helsingin pörssin vaihdosta ja on noin 106,6 % enemmän kuin marraskuussa 2006.

”Vaikka asiakkaidemme aktiviteetti oli korkea jo lokakuussa, oli marraskuu vielä aktiivisempi ja kauppojen määrä nousi suomalaisten asiakkaidemme osalta noin 21,7 %. Huoli tulevasta pörssikehityksestä sai myös usean piensijoittajan käymään tavallista aktiivisemmin kauppaa,” sanoo Nordnetin Suomen maajohtaja Taru Rantala.

Marraskuun suosituin osake oli Nokia

Kun tarkastellaan puhdasta online-välitystä tarjoavien toimijoiden kautta tehtyjä kauppoja, oli marraskuun suosituin osake niin kauppojen määrässä kuin vaihdon arvossa mitattuna edelleen Nokia. Viisi suosituinta osaketta kauppojen määrässä mitattuna olivat tutut Nokia, Outokumpu, Rautaruukki, Metso sekä uutena listalle noussut Outokumpu Technology. Viisi vaihdetuinta osaketta olivat Nokian lisäksi TeliaSonera, Outokumpu, Aspocomp ja UPM Kymmene. Viimeisen kolmen kuukauden aikana on kaupankäynti Outokummun ja Rautaruukin osakkeilla kasvanut selvästi, kun tarkastellaan tehtyjen kauppojen määrää.

Files