2012-05-18

Facebook-aktien hetast bland Facebook-användarna

Inför dagens börsnotering av Facebook har Nordnet genomfört en undersökning bland svenska befolkningen om intresset för att köpa Facebook-aktier. Störst intresse finns bland unga och hos personer som använder Facebook – dubbelt så många är positiva till aktien bland Facebook-användarna jämfört med personer som inte finns på Facebook.

Nordnet har i samarbete med undersökningsföretaget CINT genomfört en undersökning bland den svenska befolkningen inför börsnoteringen av Facebook. Bland de som använder Facebook är intresset för börsnoteringen stort – 27 procent säger att de kan tänka sig att bli delägare i Facebook jämfört med endast 13 procent av icke-användarna.

Det är intressant att se att intresset är mycket högre bland personer som finns på Facebook. 27 procent av Facebook-användarna kan tänka sig att köpa aktier, medan bara 13 procent av icke-användarna tycker att det verkar intressant. Som användare är man närmare affären och ser större potential, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Facebook är den absolut mest omskrivna och hypade börsnoteringen under 2000-talet. Intresset är enormt, och värderingen av aktien har tryckts upp i samma takt. Facebook har fortfarande mycket att bevisa när det kommer till att tjäna pengar, och som sparare bör man tänka sig för innan man investerar i aktien, säger Jan Dinkelspiel.

Enligt undersökningen finns det största intresset att köpa aktien bland unga personer. I åldersgruppen 18-22 kan hela 43 procent tänka sig att köpa Facebook.

Jag tycker inte att man som 20-åring ska göra sin första aktieaffär i Facebook – det kan bli en dyrköpt läxa. Om man däremot bygger upp en liten portfölj med aktier kan den fungera som krydda med hög risk. Eller så siktar man in sig på teknikaktier som faktiskt visat att de kan tjäna bra med pengar, som Google och Apple, säger Jan Dinkelspiel.

– Tidigare noteringar av sociala medieaktier har inte varit lyckosamma. Aktierna går starkt upp i början tack vare det stora intresset, men faller sedan tillbaka då intäktsmodellerna inte visat sig hålla. Det ser ut att kunna bli exakt samma mönster i Facebook, säger Jan Dinkelspiel.

För mer information, kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0735-31 13 33

Undersökningen är beställd av Nordnet och genomförd av SnabbaSvar.se. Frågan har ställts via en webbpanel till ett representativt urval av Sveriges befolkning. Frågorna besvarades av 1056 respondenter under vecka 19-20, 2012.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 420,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files