2015-02-04

Fallende renter gir rekord i fondshandel

Det ble kjøpt tradisjonelle fond for 306 millioner gjennom Nordnets handelsplattform i januar. Dette er 54 millioner mer enn i desember, og hele 110% høyere enn gjennomsnittet de foregående 12 måneder.

Stadig flere nordmenn kjøper også børsnoterte aksjefond (ETF’er). Det ble hos Nordnet netto kjøpt ETF’er for 75 millioner i januar, opp fra 59 millioner i desember. Dermed ble samlet fondskjøp hos Nordnet i januar hele 381 millioner, noe som er ny rekord

For tradisjonelle fond gikk 61 prosent av innskuddene inn i aksjefond, mens rentefond og kombinasjonsfond sto for henholdsvis 25 og 14 prosent. Dette er en kjøpsmiks som har vært nokså stabil de siste måneder. Globale indeksfond er mest populært og tar samtlige av de tre første plassene. Salgslisten domineres av norske rentefond og fond med eksponering mot småselskaper (small-cap).

For børshandlede fond er det særlig amerikanske ETF’er som er populære. Hele 78 prosent av nettokjøpene gikk i fond som er børsnotert i USA, mens 13 prosent av kapitalen fant veien til Euro-noterte ETF’er. Norske børsindeksfond sto for 8 prosent av netto ETF-kjøp.

Disse månedstallene var veldig positive, sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Vi ser en sterk vekst i sparingen generelt, og mixen er meget god. Mest kapital plasseres i aksjefond, og brede globale fond med lave forvaltningskostnader topper listen. Nordnet har Norges største markedsplass for fond og vi ser at kundene velger klokt på menyen. Dette er sparing som står til toppkarakter, sier Strøm.

Andelen kunder som kjøper ETF’er for langsiktig sparing er sterkt økende. USA er den dominerende markedsplass for denne type fond, og ETF’er notert på utenlandske børser kan kjøpes lett og billig på internett. Dette er en tendens vi venter vil fortsette, rett og slett fordi det er et logisk valg for kundene, sier Karl Oscar Strøm.

Økningen i fondshandelen ble særlig tydelig fra siste halvdel av fjoråret. Dette faller sammen med betydelig nedgang i rentene. Det er nærliggende å tro at lave renter tvinger nordmenn til å sette pengene i arbeid et annet sted enn i banken. Det er jo også dette sentralbankene vil, avslutter Strøm.

Mest kjøpte/solgte fond i januar hos Nordnet
Mest kjøpte tradisjonelle fond Mest solgte tradisjonelle fond
DNB GLOBAL INDEKS
Deutsche X-Trackers Harvest CSI 300 China A-Shares ETF
ProShares Ultra Nasdaq Biotechnology
iShares Russell 2000 ETF

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge
Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 552,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.