2024-02-28

Februari: Fondspararna ökar exponeringen mot techjättarna

Fondspararna hos Nordnet köpte global- och teknologifonder i februari. Det visar ny statistik från Nordnet.

- Fondspararna ökar på exponeringen mot ”magnifika sjuan”, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Börshumöret vände efter den dystra inledningen på året. I USA fortsatte techjättarna att gå som tåget, efter att ha släppt rapporter som överträffade förväntningarna.

– AI-hajpen – med alla dess förväntningar och förhoppningar – kan leva vidare, framför allt efter Nvidias rapport som lyckades överträffa skyhöga förväntningar. Spararna valde att i februari öka på exponeringen mot techjättarna i sina fondval , säger Frida Bratt,

Spararna ökade exponeringen både via köp i globalfonder och i teknologifonder, men även USA-fonder.

– Såväl globalfonder som teknologi- och USA-fonder utgörs till en mycket stor del av ”magnifika sjuan”, de stora amerikanska techjättarna. Hittills har det varit ett lyckokast att äga dessa, men det är bra att ha i bakhuvudet att om man kompletterar en globalfond med exempelvis en USA-fond så blir exponeringen väldigt stor. Det är inte ovanligt att en globalfond består av hela 70 procent USA, säger Frida Bratt.

Köpen i tillväxtmarknadsfonder minskade under månaden.

– Suget efter tillväxtmarknader har avtagit, och en förklaring till det är sannolikt Kina, där börsen inte alls hängt med i uppgångarna den senaste tiden bland annat på grund av den tydliga inbromsningen i kinesisk ekonomi, säger Frida Bratt.

Fonder med fokus på förnyelsebar energi fick stryka på foten.

– Bolag inom kategorin förnyelsebar energi fortsätter att ha det motigt på börsen, särskilt sådana som är av förhoppningskaraktär. Spararna tycks knappast tro på en snar uppgång, och väljer att sälja av fonder med detta fokus, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i februari:

Mest köpta Mest sålda
Nordnet Sverige Index Handelsbanken Hållbar Energi
Länsförsäkringar Global Index God Fond Sverige & Världen
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Öhman Obligationsfond
Nordnet Teknologi Index Investerum Strategic Value
Nordnet Global Index Carnegie Strategifond
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index Thematica – Future Mobility
Nordnet Småbolag Sverige Index Fidelity FAST Global
Spiltan Globalfond Investmentbolag BGF World Energy
Swedbank Robur Technology DNB Future Waves
Nordnet USA Index Aktiv Påverkan R5

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.