2021-12-27

Fond- och aktieåret 2021

Aktier 2021: Dippköp i fallande tillväxtfavoriter

2021 var det osannolika börsåret. Stimulansfesten fortsatte samtidigt som återstarten av ekonomierna kom igång.

- Spararnas år 2021 har karaktäriserats av hög riskaptit, IPO-yra men också köp i fallande tillväxtfavoriter, säger Frida Bratt, sparekonom hos Nordnet.

Börsåret 2021 kantades av flera händelser som var och en kan anses vara historiska.

– Riskaptiten tycktes periodvis vara skyhög under 2021. Det syntes inte minst på köpen i Reddit-haussen, i kryptorelaterade instrument och på spac-trenden. I januari slogs hos Nordnet rekord i avtal avslut under en och samma dag och antal kunder hos Nordnet ökade under året med över 30 procent, säger Frida Bratt.

Men det är trots allt en stabil favorit som toppar listan över de allra mest nettoköpta aktierna bland Nordnets svenska sparare under året.

– Investor stärkte sin ställning som folkaktien framför andra. Aktien är den mest nettoköpta bland Nordnets svenska kunder i år. Bland kunder som äger över tio instrument, både fonder och aktier, så äger hela 40 procent Investor. Via Investor fås enkelt en exponering mot bank och verkstad, sektorer som gjorde comeback under 2021, säger Frida Bratt.

Evolution och Embracer cementerade dock också sina platser som spararfavoriter under året.

– Evolution har haft en helt fenomenal resa, och spararna var snabba på att bottenfiska när aktien fick sig en törn under slutet av året. Även Embracer gillas starkt, trots en knackig utveckling större delen av 2021, säger Frida Bratt.

På säljsidan hittar vi bland annat storbankerna.

– Trots att bankerna är en starkt bidragande orsak till att storbolagsindex gick så bra särskilt under årets första halva, med drivkrafter som stigande räntenivåer och utdelningar tillbaka på ordinarie nivåer, så har banktåget inte lockat. Tre av storbankerna återfinns på listan över mest nettosålda aktier i år, säger Frida Bratt.

Mest handlade aktier bland Nordnets kunder 2021:

Mest köpta Mest sålda
Investor Nordea
AB Volvo Intrum
Embracer SEB
SBB JD.com
Evolution Swedbank
Kinnevik Sagax
Sinch Nokia
SAS Lundin Energy
Swedish Match Hexpol
Nibe Husqvarna

Fonder 2021: Spararna köpte småbolag och investmentbolag

Megatrenderna digitalisering och hållbarhet fortsatte in i 2021 och gjorde avtryck i spararnas fondval under året. Men den allra mest köpta fonden under året hakar i en annan het spartrend.

– Investmentbolagen är de nya folkaktierna, och deras popularitet syns i spararnas fondval, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag är den allra mest nettoköpta fonden bland Nordnets svenska sparare under 2021. Fonden har varit den allra mest nettoköpta varje månad under hela året, och har nu över 50 000 ägare hos Nordnet.

– Spiltan Aktiefond Investmentbolag speglar tydligt spararnas förkärlek för investmentbolag. Här får man en exponering mot både bank och verkstad, men även mot andra tillväxtorienterade sektorer där flera av investmentbolagen har innehav. Totalt sett blir det en mix som attraherar fondspararna. Under hösten fick spararna en påminnelse om de ibland höga premierna och krympande rabatterna i flera investmentbolag, men intresset har inte avtagit trots det, säger Frida Bratt.

Ny teknik, fjolårets vinnare, står sig.

– Fonder med fokus på ny teknik gick som tåget under fjolåret och slog sig med dunder och brak in som basinnehav i fondportföljerna. Det är inte fel, med tanke på att mångas svenskar annars ofta har en stor exponering mot bank och verkstad. Ny teknik har inte alls gått lika bra som under 2020, men många tycks se mer långsiktigt än så på sina fondinnehav, säger Frida Bratt.

Även småbolagsfonder har varit populära.

– Även via många småbolagsfonder ges den exponering mot tech- och tillväxtbolag som många fondsparare vill åt, säger Frida Bratt.

På säljsidan syns bland annat obligationsfonder.

– Dels tror jag många sparare under våren 2020 insåg att företagsobligationsfonder innehåller samma typ av risk som aktiefonder. Dels undviks obligationsfonder eftersom centralbankerna kollektivt går mot högre räntor – vilket missgynnar obligationsfonder, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonder bland Nordnets kunder under 2021:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Öhman Obligationsfond
Länsförsäkringar Global Indexnära BNP Paribas Energy Transition
AMF Aktiefond Småbolag Gladiator
Handelsbanken Hållbar Energi GodFond Sverige & Världen
Swedbank Robur Ny Teknik SEB Bioteknikfond
TIN Ny Teknik Carnegie Corporate Bond
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära BGF World Gold
Enter Småbolagsfond IKC Global Trend
Öhman Etisk Emerging Markets Simplicity Norden
Spiltan Småbolagsfond Handelsbanken Latinamerika Tema

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.