2015-03-30

Fondhandeln slår nya rekord när spararna rusar efter bioteknik

Mars månad var börsmässigt den svagaste månaden hittills i år eftersom kurserna mestadels rört sig sidledes. De redan långa räntorna har pressats ytterligare, särskilt i samband med Riksbankens extrasänkning av reporäntan. Ännu syns inga tecken på avmattning när det gäller intresset för fondsparande, och då särskilt aktiefondsparande.

De svenska fondkunderna hos Nordnet Bank var mycket aktiva under mars och gjorde fler fondaffärer än någonsin tidigare. Jämfört med samma månad föregående år så har handeln mer än fördubblats och jämfört med månaden innan så var ökningen över tio procent. Bland köpen märks en hög andel bioteknik- och hälsovård/läkemedels-fonder. Kundernas fondförsäljningar är mer spridda, men med en överrepresentation av fastighetsfonder.

– Optimismen bland privatsparare är fortfarande påtaglig och många nya sparare har senaste året gjort entré på börsen genom ett aktiefondsparande. Den starka börsutvecklingen 2012-2015 är säkert den viktigaste förklaringen, säger Günther Mårder, sparekonom Nordnet Bank.

– När många nya sparare tar sig in på marknaden är det tyvärr ofta ett tecken på att vi närmat oss toppen av en börsuppgång. Sannolikheten är hög att nya sparare väljer att ta för stor risk i sitt sparande i förhoppning om hög avkastning och istället ökar chanserna att bli brända, fortsätter Mårder.

– Bioteknikfonder har gått väldigt starkt under inledningen av 2015 och fondkategorien har lockat enormt mycket kapital senaste tiden. Bara sedan förra årsskiftet har spararna i flera fall femdubblat sina innehav som en kombination av nya insättningar och kursuppgång. Mitt råd är säkerställa att denna typ av högriskfonder bara är en krydda i en annars välspridd fondportfölj, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta fonder Mest nettosålda fonder
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFOND
CARNEGIE GLOBAL HEALTHCARE SU FUND TUNDRA PAKISTAN FOND
FRANKLIN BIOTECH DISCOVERY FOND DANSKE INVEST GLOBAL INDEX
SEB BIOTEKNIKFOND DIDNER & GERGE SMÅBOLAG
UBS EQUITY FUND – BIOTECH DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE
DNB GL INDEKS SPP AKTIEFOND USA
AMF PENSION AKTIEFOND EUROPA CARNEGIE INDIENFOND
CARNEGIE SVERIGEFOND ALFRED BERG FASTIGHETSFOND NORDEN
SPP AKTIEFOND EUROPA CARNEGIE SMÅBOLAGSFOND
AKTIE-ANSVAR AKTIEFOND SVERIGE AMF PENSION AKTIEFOND MIX

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton under mars och fondurvalet exkluderar Nordnet Banks egna gratisfonder.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 561,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.