2015-08-11

Fondsinvestorene kjøpte Norge og Norden -Solgte Renter og Kina

Privatinvestorer nettokjøpte verdipapirfond gjennom Nordnet for 168 millioner i juli, og med dette passerte samlede fondskjøp hos Nordnet 2 milliarder kroner hittil i år. Mest kapital gikk i aksjefond, men investorene solgte seg ned i rentefond, samt aksjefond i Kina og Asia.

Tradisjonelle aksjefond ble netto kjøpt for 178 millioner i juli, fulgt av kombinasjonsfond med 20 millioner. Nordnetkundene solgte rentefond for 39 millioner, mens det i ETF’er (børshandlede fond) var stor omsetning, men kun netto kjøp for 9 millioner kroner. Hittil i år er samlede nettokjøp av tradisjonelle fond og ETF’er nå 2.071 millioner for Nordnets norske kunder.

Fond som investerer i Norge og Norden dominerte kjøpslisten sammen med sektorfond med eksponering mot Bioteknologi. Salgslisten viser et blandet bilde. Rentefond ble mest solgte fondsgruppe, men blant aksjefondene kunne det samlet sett sees en betydelig strøm av kapital ut av fond med eksponering mot Asia, og særlig Kina.

– Kina har vært et perifert marked for våre kunder, mens et større antall har hatt bredere asiatiske fond. Uroen på kinesiske børser i juli har trolig vært hovedårsaken til at mange av fondene med eksponering mot regionen har blitt solgt. Kinesiske fastlandsbørser virker for øvrig fortsatt dyre, så det er meget mulig vi vil se videre nedgang selv om børsfallet har vært bremset av myndighetenes tiltak, sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet.

– Samtidig så vi i juli stor tilstrømming til norske og nordiske aksjefond. En noe svakere utvikling på børsene ute kan være hovedårsak, men det fins også opportunistiske grunner til å kjøpe Norden. De nordiske børsindeksene har korrigert og konsolidert etter den sterke utviklingen i første kvartal. Det ser ut som investorene nå posisjonerer seg for ny oppgang i andre halvår, sier Karl Oscar Strøm.

Mest kjøpte/solgte fond i juli hos Nordnet

Mest kjøpte tradisjonelle fond   Mest solgte tradisjonelle fond
1. KLP AKSJE NORGE INDEKS 1. DNB NORDIC TECHNOLOGY
2. DELPHI NORDIC 2. HOLBERG KREDITT
3. FRANKLIN BIOTECH DISCOVERY FOND 3. SKAGEN KONTIKI
4. KLP OBLIGASJON 5 ÅR 4. DNB HIGH YIELD
5. NORDNET SUPERFONDEN DANMARK 5. STOREBRAND GLOBAL VERDI
6. NORDEA 1- SENIOR GEN EQUITY BP USD 6. FORTE OBLIGASJON
7. NORDNET SUPERFONDET NORGE 7. KLP AKSJEGLOBAL LAV BETA
8. KLP PENGEMARKED 8. DNB NOR GLOBAL INDEKS
9. ALFRED BERG LANG OBLIGASJON 9. PARETO HØYRENTE
10. JPMORGAN GLOBAL HEALTHCARE  10. KLP AKSJE FREMVOKSENDE MARKEDER
Mest kjøpte ETF og ETN`er Mest solgte ETF og ETN’er
1. iShares Nasdaq Biotechnology Index 1. XACT Derivat BULL
2. PROSHARES TRUST II 2. Global X SuperDividend ETF
3. PRSH ULTRA VIX STF 3. iShares Exponential Technologies ETF
4. DBX MSCI WORLD ETF 4. SPDR S&P 500
5. DNB OBX 5. iShares China Large-Cap ETF
6. db x-trackers MSCI World Health Care TRN Index UCITS ETF 6. PowerShares QQQ Trust, Series 1
7. iShares Currency Hedged MSCI Germany ETF 7. VelocityShares 3X Long Natural Gas ETN linked to the S&P GSCI Natural Gas Index Excess Return
8. iShares STOXX Europe 600 UCITS ETF  8. iShares 20 Year Treasury Bond ETF
9. Global X FTSE Greece 20 ETF 9. PowerShares Buyback Achievers
10. Direxion Small Cap Bear 3X Shares 10. Market Vectors Gold Miners ETF

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge

Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a bank for investments and savings with business in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The idea behind Nordnet is to give customers control of their money, and the goal is to become the no. 1 choice for investments and savings in the Nordics. Nordnet AB (publ) is listed in Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk or www.nordnet.fi.