2015-05-04

Fondskjøp femdoblet hos Nordnet – Aksjefond mest populært

Kunder av Nordnet nettokjøpte verdipapirfond for 284 millioner i mars. Hittil i år summerer fondskjøpene seg til hele 1.568 millioner, noe som er nær 5 ganger så mye som i samme periode i fjor. Aksjefond er mest populært, mens rentefond selges i dagen lavrentemarked.

Av tradisjonelle fond ble det netto kjøpt aksjefond for 248 millioner og kombinasjonsfond for 50 millioner, mens rentefond så et netto salg på 43 millioner. I tillegg handlet Nordnetkundene børsnoterte fond (ETF’er) for 30 millioner. 9 av de 10 mest kjøpte fond i april var aksjefond, og indeksfond utgjorde halvparten av fondene på kjøpstoppen.

Vi merker en kraftig økning i interessen for fondsinvesteringer sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Det er bra, for det norske folk har en meget stor del av sin formue i bolig, hytter og på bankkonto. Dette er investeringer som enten gir lav avkastning, eller som man faktisk må betale for å eie. Aksjer får man på den annen side betalt for å eie, så jeg blir ikke overrasket om dette er mer gunstig over tid, sier Strøm.

Med Norges største fondsutvalg er vi veldig glad for å se at kundene gjør gode og rasjonelle valg. De mest kjøpte fondene er globale indeksfond som gir bred spredning til en lav kostnad, men også aktivt forvaltede kvalitetsfond kommer høyt på listen. Dessuten er det en voksende interesse for ETF’er, som jo pr definisjon er billige indeksfond. Vi ser alt i alt en økende profesjonalitet blant norske fondskjøpere, men vi har ennå et stykke igjen før det å eie fond blir like vanlig som hos svenskene, sier Karl Oscar Strøm.

Vedlegg: Mest kjøpte og solgte fond. Mest kjøpte og solgte ETF’er.

Mest kjøpte/solgte fond i april hos Nordnet

Mest kjøpte tradisjonelle fond Mest solgte tradisjonelle fond
DNB GLOBAL INDEKS
ProShares Ultra Nasdaq Biotechnology
DBX S&P 500 ETF
Direxion Daily 20-Yr Treasury Bull 3x Shrs

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge
Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a bank for investments and savings with business in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The idea behind Nordnet is to give customers control of their money, and the goal is to become the no. 1 choice for investments and savings in the Nordics. Nordnet AB (publ) is listed in Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk or www.nordnet.fi.