2013-11-28

Fondspararna har rekordstort sparande och ökar risken

Börsmånaden november inledde trevande men kurserna tog åter fart efter att Europeiska Centralbanken oväntat sänkte räntan. På de flesta mogna aktiemarknaderna har kurserna klättrat 2-5 procent under månaden. Flera av dessa börser, inklusive Stockholmsbörsen, noterade nya rekordnivåer om historiska utdelningar inkluderas. Fondspararna hos Nordnet var mer avvaktande under november jämfört med de tre tidigare månaderna. Fondköpen dominerar alltjämt hos kunderna men flera av de mest populära Sverigefonderna återfinns i säljtoppen.

Sverigefonder saknas helt i köptoppen vilket är ytterst ovanligt. Fondspararna brukar ha en förkärlek till svenska aktier men nu anser nog många att riskerna har ökat efter över 30 procents uppgång senaste året, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

– Bioteknik och hälsovård är branscher som spararna hyser framtidstro för. Flera smala fonder inom dessa branscher har funnits i köptoppen flera månader under hösten, fortsätter Mårder.

– Vi ser nu hur den allmänna risknivån sjunker i spararnas fondportföljer genom att andelen utländska aktiefonder ökar men den goda aptiten på risk kvarstår, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta fonder Mest nettosålda fonder
SKAGEN GLOBAL DIDNER & GERGE SMÅBOLAG
SKAGEN KONTIKI DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE DANSKE FONDER SVERIGE LIKVIDITET
SEB BIOTEKNIKFOND FRANKLIN BIOTECH DISCOVERY
SPP AKTIEFOND USA HANDELSBANKEN LATINAMERIKAFOND
ATLANT STABILITY LANNEBO SVERIGE
JPMORGAN GLOBAL HEALTHCARE FIDELITY THAILAND FUND
CARNEGIE CORPORATE BOND FIDELITY INDONESIA FUND
SPP AKTIEFOND EUROPA EAST CAPITAL RYSSLANDSFOND
DANSKE FONDER SVERIGE FOKUS SPP AKTIEFOND JAPAN

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 230 000 svenska konton under november.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 477,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.