2010-06-29

Fondspararna i juni: Finansdrama gav säljtryck i HQ:s fonder

​Under juni månad 2010 har föregående månads nettoförsäljningar i fonder vänts till köp. Det visar statistik från Nordnet avseende fondaffärer under juni. Den mycket dramatiska och negativa maj månad har följts en något mer händelsefattig period på den svenska börsen, som ändå har tuffat på bra med en uppgång på närmare 5%. På köpsidan har tillväxtmarknadsfonder stått i fokus. På listan över de mest sålda fonderna kan noteras att hela tre av tio fonder förvaltas av HQ.

– Privatspararna har reagerat på tradingsmällen i HQ och efterföljande försäljning av fondbolaget genom att sälja sina innehav i HQ:s fonder. Turerna i HQ ska väl egentligen inte påverka förvaltningen av fonderna, men här ser vi ett klassiskt exempel på hur spararna röstar med fötterna och dumpar sina innehav i en produkt de har bristande förtroende för, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

Omsättningen i fonder var fortsatt hög under juni, och nettoköpen var de största sedan i januari. På köpsidan attraherar fonder som placerar i tillväxtmarknader generellt samt mer specifikt länder som Indonesien och Thailand. På säljsidan finns förutom tre fonder från HQ även fyra räntefonder.

– Börsen står vid ett vägskäl. Optimisterna pekar på stark konjunktur och bra bolagsrapporter. Pessimisterna varnar för den dubbel-dipp som kan uppstå när besparingsprogrammen i många europeiska länder ska sjösättas, vilket kan få en hämmande effekt på återhämtningen. Den här månaden är optimisterna i majoritet, och vi ser nettoköp i fonder säger Johan Tidestad.

Mest köpta fonder

Frankling European Growth
Nordnet Trygg
Danske Invest Sverige Likviditet

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 310.000 konton under juni månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Johan Tidestad, Sverigechef Nordnet, 0708-875 775
johan.tidestad@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet Bank AB is the leading broker in the Nordic region with about 310,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.