2012-05-30

Fondspararna i maj: Spararna positionerar sig för storm

Aktiviteten hos fondspararna i maj gick ner med 30 procent jämfört med föregående månad och hela 50 procent jämfört med mars. Samtidigt nettosåldes fonder till skillnad från årets föregående månader som uppvisade starka nettoinflöden. Det visar statistik från nätbanken Nordnet avseende fondaffärer under maj månad.

– Vid samma period förra året sa jag att marknaden skulle belöna att Greklandskrisen går in i en slutfas. Den efterlängtade slutfasen blev istället en seg följetång som får Lars Noréns dagbok att framstå som en lättsmält krönika. Riskviljan är fortsatt låg och spararna positionerar sig för ett grekiskt uttåg ur euron och den finansiella storm som detta riskerar att medföra, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Mest nettoköpta fonder Mest nettosålda fonder
1. SEB Corporate Bond 1. Carnegie Corporate Bond
2. Folksam Penningmarknad 2. DNB Sweden Micro Cap
3. Spiltan Räntefond 3. Brummer Lynx
4. Nordnet Ränteindex 4. Nordea Sekura
5. Excalibur 5. Didner & Gerge Småbolag
6. Tundra Pakistanfond 6. Skagen Kon-Tiki
7. Folksam Obligationsfond 7. Didner & Gerge Aktiefond Sverige
8. Atlant Stability 8. Simplicity Likviditet
9. Skagen Krona 9. HSBC Indian Equity
10. Brummer Nektar 10. Nordnet Aktieindex

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 240 000 svenska konton under februari månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0735-311333
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 420,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files