2022-06-29

Fondspararna köper tillväxtmarknader

Juni var en blodröd månad på börsen. Fondspararna köpte under månader tillväxtmarknadsfonder, visar statistik från Nordnet.

- De som har is i magen och fortsätter månadsspara gör det gärna i tillväxtmarknadsfonder, där Kina varit ett draglok, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Oron för recession fick börsen på uselt humör i juni.

– Att räntehöjningarna för oss mot lågkonjunktur är förväntat. Nu handlar frågetecknen bland annat om hur mycket bolagens förväntade vinster kommer påverkas, säger Frida Bratt.

En hel del fondsparare tycks sitta still i båten under oron. De som tryckte på köpknappen i juni satsade i hög utsträckning på tillväxtmarknadsfonder.

– Breda tillväxtmarknadsfonder har stått emot börsraset relativt bra. De kinesiska börserna – som ju hade ett uselt fjolår – har studsat upp rejält den senaste månaden efter signaler om minskad smittspridning, låg inflation och en tidigare regleringsiver som möjligen nu har lugnat ned sig, säger Frida Bratt.

Mest nettoköpt i juni är dock en investmentbolagsfond.

– Investmentbolagens premier har kommit ned rejält i och med kursfallen, och rabatterna har i flera fall utökats. Det tar fondspararna fasta på, säger Frida Bratt.

I säljtoppen återfinns företagsobligationsfonder.

– När riskaptiten överlag avtar påverkar det även företagsobligationsmarknaden. Är man pessimist ser man möjligen en oro för ökade konkurser som en följd av sämre konjunktur, och därmed ökade förluster på kreditmarknaden, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i juni:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Case Fair Play
Länsförsäkringar Global Indexnära Spiltan Högräntefond
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära Spiltan Räntefond Sverige
Öhman Emerging Markets IKC Avkastningsfond
Swedbank Robur Access Asien Thematica – Future Mobility
Spiltan Globalfond Investmentbolag JPM Emerging Middle East
DNB Global Indeks Atlant Opportunity
Swedbank Robur Ny Teknik IKC Fastighetsfond
AMF Aktiefond Småbolag BGF World Mining
SEB Sverige Indexnära PriorNilsson Realinvest

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.