2023-04-27

Fondspararna köpte tillväxtmarknader i april

Spararna fortsatte att nettoköpa aktiefonder i april, och tillväxtmarknadsfonder hörde till de allra mest köpta.

- Spararna vill ha exponering mot den kinesiska ekonomin, som nu växer så det knakar igen, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Aprilbörsen bjöd på ett betydligt lugnare humör än i mars.

– Bankoron tycks vara under kontroll, samtidigt som allt fler tror att det mest intensiva räntehöjarracet snart är över. I Sverige präglades månaden dessutom av flera starka rapporter överlag, som visade på relativt bra fart i industrin, säger Frida Bratt.

Framför allt lockades spararna av globalfonder och tillväxtmarknadsfonder i april.

– Tillväxtmarknadsfonderna handlar i väldigt hög utsträckning om Kina. Den kinesiska ekonomin har öppnat upp och är i full gång med att återhämta sig efter de massiva nedstängningarna i samband med pandemin. Uppsvinget för ekonomin är kraftfullt, och här finns dessutom inte samma inflations- och räntediskussion som i Europa och USA. En investering i Kina är dock förknippad med politisk risk, vilket gissningsvis är en anledning till att sparare ofta väljer bort rena Kinafonder och istället satsar på bredare tillväxtmarknadsfonder, säger Frida Bratt.

Hon menar att det finns en ökad medvetenhet kring globalfondernas innehåll.

– En investering i en globalfond innebär mångt och mycket en investering på den amerikanska marknaden. För att få exponering mot exempelvis Asien behövs komplement, och det tror jag många sparare blivit allt mer medvetna om, säger Frida Bratt.

På säljlistan återfinns hedgefonder och blandfonder.

– Min bild är att intresset för räntor i portföljen ökat något, men inte i form av blandfonder eller hedgefonder. Prismedvetenheten bland spararna är stor och dessutom litar man inte riktigt på leveransen, vilket hänger samman med att båda blandfonder och hedgefonder har några tuffa år bakom sig, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i april:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Investerum Basic Value
Länsförsäkringar Global Index Carnegie Strategifond
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index Skagen Global
Öhman Emerging Markets SEB Asset Selection
Spiltan Räntefond Sverige SEB Korträntefond
Swedbank Robur Access Asien Jupiter Asia Pacific Income
Öhman Global Alcur Select
Storebrand USA Lynx Dynamic
Storebrand Global All Countries Alcur Grow
Spiltan Globalfond Investmentbolag Consensus Småbolag

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.