2010-05-04

Fondssparerne i april: Full fart i aksjefond

De private fondssparerne fortsatte der de slapp i mars og nettokjøpte aksjefond også i april. Kun 11% av omsetningen skjedde i rente- og kombinasjonsfond, og listen over de mest kjøpte og solgte fondene i april domineres av aksjefond med fokus på Norge, Norden og fremvoksende markeder.

– Det var høy aktivitet blant de private fondssparerne i april, og omsetningen nådde årsbeste med god margin. Det ble omsatt fondsandeler for 142 millioner, og nettokjøpet endte på 23,1 millioner, forteller Anders Skar daglig leder i Nordnet Bank.

De 10 mest kjøpte fondene i april var:
1. Warren Wicklund Norge
2. Holberg Likviditet
3. Holberg Norden
4. Terra SMB
5. DnB NOR SMB
6. Fidelity Indonesia fund
7. Odin Offshore
8. Warren Wicklund Norden
9. Handelsbaneken Latin Amerika
10. Odin Global

– Blant de mest populære fondene å kjøpe er det tydelig overvekt av Norge og Norden fond. Blant de norske aksjefondene finner vi to SMB fond, noe som tyder på at risikoviljen og troen på det norske aksjemarkedet fortsatt er til stede. Ellers så legger vi merke til at Odinfondene har gjort et skikkelig comeback på listen over de mest populære fondene etter at de fjernet avgiftene for kjøp og salg. I april finner vi to Odinfond på topp ti listen, sier Anders Skar.

– På listen over de mest solgte fondene i april finner vi i stor grad fond med eksponering mot BRIC markedene, selv om det er Holberg Norge som topper listen. Holberg Norge er det mest populære aksjefondet å eie blant våre kunder, og det er naturlig at fondssparerne vekter ned i større innehav for å spre risikoen. Jeg tolker verken dette som et tegn på at fondssparerne har mistet troen på Holberg som forvalter, eller det norske aksjemarkedet, sier Anders Skar videre.

De 10 mest solgte fondene i mars var:
1. Holberg Norge
2. Fortis Eq Russia
3. Carlson China Micro Cap
4. Odin Finland
5. Alfred Berg Høyrente
6. Carlson Asian Small Cap
7. Alfred Berg Gambak
8. Fortis Eq Brazil
9. Alfred Berg Nordic Best Selection
10. Fidelity Thailand Fund

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 45.000 kunder i Norge i april måned.
Kilde: Nordnet

Files