2021-09-01

Første måned med nettosalg av aksjer i 2021

Selv om verdens børser har satt over 50 toppnoteringer så langt i år, viser statistikk fra Nordnet at private investorer for første gang i år nettoselger aksjer. Tallene viser at private investorer nettosolgte aksjer for over 211 millioner i august måned.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 21 milliarder kroner i august og netto ble det solgt for 211 millioner kroner. Orkla troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 69 millioner. Equinor topper salgslisten, med et nettosalg på 145 millioner kroner.

• Orkla presenterte en økning av sine driftsinntekter med 6,1 prosent ved sin kvartalsrapport for andre kvartal. Til tross for bedre resultater enn ventet, har aksjen falt over 2 prosent i løpet av den siste måneden. Kursutviklingen i 2021 har også vært svak, selv om selskapet det siste året har økt sin inntjening. Dette tror jeg sparerne har sett og vekter seg opp i en solid og trygt selskap.
  • Tradingfavoritten Rec Silicon er nok en gang høyt på kjøperlisten og er den soleklart mest omsatte aksjen i august måned.
  • Yara International har i likhet med de sykliske aksjene hatt et godt år. Selskapet kom i midten av juli med mye bedre kvartalstall enn hva markedet ventet. Markedet var også meget fornøyd med et ekstraordinært utbytte på 20 kroner aksjen. Utbytteavkastningen i skrivende stund er over 8 prosent, som må sies å være meget bra i dagens lavrenteklima, sier Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

August måned har igjen vært preget av årets store snakkepunkter, nemlig inflasjon og fortsatt økning i corona-smittede. Inflasjonen på sin side fortsetter å være på høye nivåer grunnet høyere råvare og energipriser og flaskehalser innenfor logistikk og transportsektoren. Samtidig har OPEC og Russland har blitt enige om å øke oljeproduksjonen med 400 000 tusen fat per dag mellom august 2021 og desember 2022. Dette vil etter all sannsynlighet bidra til å stabilisere energiprisene og også muligens dempe inflasjonspresset. Dette er i tråd med hva USAs sentralbanksjef Jerome Powell sa i sin tale i Jacksom Hole tidligere i august. Fed har stått hardt på at inflasjonen er forbigående og man vil over en periode tillate en høyere inflasjon enn inflasjonsmålet på 2 prosent.

Selv om inflasjonen er et sterkt fokus blant sentralbankene, er det også et stadig større press på verdens sentralbanksjefer om å kommunisere planen for å bygge ned støttekjøpene i aksjemarkedet. Jerome Powell antydet at Federal Reserve vil starte å redusere sine tilbakekjøp allerede i slutten av 2021. Selv om dette gjorde markedet nervøst i tiden før møtet, har de lange rentene holdt seg på lave nivåer gjennom august måned.
De største kurssvingningene i august skjedde i Kina da myndighetene har foretatt sterke politiske reguleringer av teknologisektoren. Flere selskaper spesielt innen skole og utdanningsteknologi har falt kraftig på basis av reguleringer som myndighetene har satt i gang.

Hva gjelder selskapsresultater legger vi bak oss et godt andrekvartal. I skrivende stund har 87 prosent av selskapene på S&P-500 levert tall over forventningene.

Oslo børs har også fått drahjelp av sterkere råvarepriser og legger bak seg nok en god måned. Hittil i år er Oslo Børs opp over 19 prosent, som er på linje med de amerikanske indeksene og foran tyske Dax og Eurostoxx 50. De største bidragsyterne til Oslo børs er Equinor, Norsk Hydro og DNB.

Nordnets kunder har i august måned brukt tiden på å kjøpe seg opp i selskaper som både har vekstimpulser og er eksponert mot syklisk industri. Her kan man nevne Yara International, Freyr og Atlantic Sapphire.

• Et annet selskap som er høyt oppe på kjøpslisten er Atlantic Sapphire. Selskapet kom med svake tall i slutten av august der de tapte 51 millioner dollar. Dette førte til en kursnedgang på over 30 prosent på talldagen, allikevel vekter Nordnet sine kunder seg opp i aksjen, sier Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

På salgstoppen troner Equinor, Kahoot! og Nel som de mest solgte aksjene i august måned.

• Med en oljepris på over 70 dollar fatet, er det meget gode tider for oljeprodusenter. Når man i tillegg ser gode tider innenfor gassproduksjonen også, er Equinor et smart sted å allokere kapital. Selv om aksjen er opp over 8 prosent i august måned og 30 prosent så langt i år, har sparerne valgt å selge seg ned. Jeg tolker dette som en gevinstsikring etter en god reise så langt i 2021.
  • Etter et forferdelig år for Kahoot! aksjonærer har aksjekursen bråsnudd den siste måneden. Aksjen har den siste måneden steget nesten 50 prosent etter at selskapet noe overraskende kunde melde om et resultat på 50 millioner kroner på bunn. At Kahoot! skulle komme med et positivt kvartalsresultat var uventet og gledet markedet, dette i kombinasjon med en short-inndekning har bidratt til en kraftig opptur den siste måneden. Etter en oppgang på 50 prosent, tror jeg flere sparere har valgt i sikre gevinst, avslutter Mads Johannesen i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

Selskap Kjøp i kroner