2021-07-01

Fortsatt Kahoot! feber blant Nordnets kunder

Etter en mai måned med frykt for inflasjon har markedet ristet av seg frykten og sendt teknologi og fornybare aksjer kraftig opp. I tillegg har man sett en fortsatt god utvikling i sykliske aksjer. Dette har Nordnet kunder tilpasset seg og nettokjøper aksjer for over 630 millioner kroner i juni.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 28 milliarder kroner i juni og netto ble det kjøpt for 632 millioner kroner. Kahoot! troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 127 millioner. Nordic Semiconductor topper salgslisten, med et nettosalg på 137 millioner kroner.

• Nok en måned troner svenske Evolution Gaming som den mest handlede aksjen blant våre kunder. Med en omsetning på 2,5 mrd er den omsatt for milevis mer enn nummer to på listen, Rec Silicon.
  • Etter nok en tøff måned for Kahoot, med et storsalg fra hjørnesteinsinvestor Jan Haudemann Andersen, avslutter Kahoot måneden ned 11 prosent. Mye av grunnen til denne nedgangen har vært Jan Haudemann Andersen nedsalg på over 900 millioner kroner. Samtidig kjøper CEO Eilert Hanoa 1 million aksjer i samme transaksjon, og må sies å være et betydelig insidekjøp, til tross for at Hanoa selv har et betydelig eierskap fra før.
  • Sykliske aksjer er i vinden, og det ser vi også i vår kundestatistikk. Salmar, MPC Container Ships og Equinor er blant selskapene som er hyppig kjøpt gjennom måneden.
  • Etter en oppgang på over 330 prosent så langt i år, legger MPC Container Ships bak seg nok en god måned. Selskapet er opp over 60 prosent og profiterer per i dag på et brennhett containermarked. Selskapet har også gjennomført en transaksjon der de har kjøpt Songa Container AS i løpet av måneden. Dette tok markedet godt imot, sier Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

Juni måned har på mange måter vært en lettelsesmåned for aksjemarkedet. Selv om Fed sjef Jerome Powell innrømmet at inflasjonen sannsynligvis vil være høyere enn inflasjonsmålet på 2 prosent i en tid fremover, fastholder de fortsatt på at dette er forbigående. Dette har blant annet ført til at de lange amerikanske statsrentene er ned over 7 prosent i juni måned. Som en konsekvens av at lave renter har falt, har også den mer teknologitunge delen av markedet igjen opptatt momentum. Dette ser man blant annet på teknologitunge Nastaq børsen i USA, som er opp over 6 prosent i juni måned. Det samme mønsteret kan man gjenkjenne på Oslo Børs, der flere av de «grønne» aksjene igjen begynner å stige. Her kan man nevne Scatec ASA og Nel Hydrogen, som er opp mellom 5-15 prosent.

Oljeprisen har lagt bak seg nok en god måned. Kombinasjonen av et foreløpig lavt tilbud og en gjennåpning av verdensøkonomien har bidratt til at oljeprisen er opp over 8 prosent til 74 dollar fatet. Dette har påvirket vår hjemlige børs, som er en av halvårets beste børser globalt, med en oppgang på 16 prosent så langt i år. Et stort innslag av olje og råvaresensitive aksjer har bidratt til dette. Her kan man blant annet nevne Norsk Hydro, Aker BP og Yara, som er opp mellom 3-11 prosent.

Nordnets kunder har i juni måned brukt tiden på å kjøpe seg opp i selskaper som både har vekstimpulser og er eksponert mot syklisk industri. Her kan man nevne Kahoot, Salmar og Komplett ASA.

• Tidligere i juni ble netthandel-kjempen Komplett notert på Oslo Børs. Selskapet ble etter en bokbyggingsprosess verdsatt til 4,5 milliarder kroner. Til tross for mye oppmerksomhet, har ikke selskapet fått den mottakelse fra markedet som man kanskje ønsket. Aksjen er ned i området 3 prosent etter noteringen.
  • Det er fortsatt høy aktivitet i de populære «meme» aksjene og den siste måneden har igjen AMC Holding vært i fokus. Med en omsetning på over 830 millioner er det faktisk en den fjerde mest omsatte aksjen blant våre kunder. Disse aksjene står med andre ord fortsatt sterkt blant våre kunder, forteller Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

På salgstoppen troner Nordic Semiconductor, Aker BP og Nel som de mest solgte aksjene i juni måned.

• Nordic Semiconductor har vært et eventyr å eie så langt i 2021. Etter gode resultater i førstekvartal, i kombinasjon med sterk etterspørsel etter micro-chipper, har det bidratt til en oppgang på 60 prosent. Jeg tror flere kunder har solgt seg for å sikre gevinster før sommeren.
  • Selv om Nel er ned over 25 prosent hittil i år, har selskapet virkelig begynt å bevege seg nordover de siste ukene. Med en oppgang på over 17 prosent siste uken, ser det ut til at investorene igjen er tilbake i aksjen. Her går Nordnet kundene litt mot strømmen og velger å vekte seg ned i selskapet i juni måned, avslutter Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

Mest kjøpt

NEL 767 313 890
AKER BP 627 431 848
GOLDEN OCEAN GROUP 600 554 159

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.