2022-12-01

Fortsatt råvarefeber blant private sparere

Resultatsesongen er over og vi går inn i årets siste måned. Historisk har dette vært en god måned, men i år er bakteppet noe mer usikkert. Ser vi derimot på november tallene, er appetitten til aksjer fortsatt stor for private sparere, som nettokjøper for 664 millioner kroner.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 27,5 milliarder kroner i november og netto ble det kjøpt aksjer for 664 millioner kroner. Equinor troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 123 millioner kroner. Aker BP topper salgslisten, med et nettosalg på 150 millioner kroner.

• Selv om oljeprisen er ned over 8 prosent i november har Equinor klart seg godt. Mye av dette er nok grunnet gode regnskapstall samt en fortsatt høy gasspris.

• Det samme kan også sies om Aker BP, som tjener meget gode penger i disse tider. Dog har aksjen steget mye, og man er veldig påvirket av oljeprisen, som gjør at investorene selger aksjen, forteller Mads Svendsvik Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

Børsmåneden november har vært preget av kvartalstall og flere makronyheter. Renter, oljepris og nedjustering av global vekst er hva markedet har fokusert på. Nå knyttes all spenning til om FED er ferdig med sine rentehevninger og at markedet kan begynne å forberede seg mot et 2023 marked med lavere inflasjon og synkende renter.

• For Oslo Børs er det ventet at de store råvareselskapene og bankene levert gode tall. Verre er det med selskaper som sliter med høy gjeld og liten inntjening, men i sum vil resultatet på Oslo Børs være bra, grunnet den store vektingen av råvareselskaper, sier Mads Svendsvik Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

Nordnet-kundene kjøper tapere og selger vinnere

I løpet av november måned har laks og oljeaksjer vært mest populært blant Nordnets kunder. Equinor og PGS er de store favorittene.

• Selv om PGS har falt mye i det siste, er aksjen opp 57 prosent så langt i år. Her har også flere fått tegnet seg til kurs 3,7 i en tidligere emisjon. Selv om regjerningen har satt letestopp til 2025 vil nok verden som helhet lete etter mer olje fremover, PGS vil tjene på dette, forteller Mads Svendsvik Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

På salgstoppen troner Aker BP, DNB og Storebrand som de mest solgte aksjene i september måned.

• Selv om Storebrand leverte langt bedre enn hva markedet ventet, tjente selskapet mindre enn samme periode i fjor. Kombinasjonen av utrygge tider og dårligere resultater gjør nok at kundene selger aksjen, avslutter Mads Svendsvik Johannesen, investeringsøkonom i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

KAHOOT! ASA 590 814 275
VÅR ENERGI ASA 561 618 573
MPC CONTAINER SHIPS 476 187 638

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.