2010-05-03

Gigantordre til Vestas lokkede private købere frem

Offentliggørelsen af en historisk stor vindmølleordre gav flotte kursstigninger, og samtidig fik de private investorer fornyet tro på Vestas-aktien.

Vestas Wind Systems, som ikke har fulgt med i den flotte kursudvikling som aktiemarkedet har haft de seneste 12 måneder, skuffede ved fremlæggelsen af kvartalsregnskabet for første kvartal. Men offentliggørelsen af en historisk stor vindmølleordre på 1.500 MW med option på yderligere 600 MW 2 dage inden fremlæggelsen af Vestas kvartalsregnskab, medførte flotte kursstigninger.

”Nordnets private kunder havde nettosolgt aktier i Vestas for 14 mio. kr. op til regnskabsfremlæggelsen, og det var dermed tydeligt at mange var usikre på udfaldet. Men med offentliggørelsen af gigantordren på 1.500 MW den 26. april forsvandt usikkerheden og alene den 26. april nettokøbte Nordnets kunder for 36 mio. kr. i aktien”, siger Max Gandrup, Country General Manager for Nordnet Danmark.

Gevinsthjemtagninger i april
Nordnets kunder nettosolgte aktier i april måned for totalt 16,2 mio. kr. De største nettosalg gennemførtes i Novo Nordisk B og Maersk B med henholdsvis 44,7 mio. kr. og 22,7 mio. kr. De største nettokøb blev gennemført i Vestas og Carlsberg B med henholdsvis 33,3 mio. kr. og 11,4 mio. kr.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg i april måned:

Største nettokøb/mio. kr. Største nettosalg/mio. kr.
april april

1 VESTAS 33,3 1 NOVO NORDISK B -44,7
2 CARLSBERG B 11,4 2 MAERSK B -22,7
3 LUNDBECK 9,7 3 PARKEN -12,3
4 SJÆLSØ GRUPPEN 9,1 4 GN STORE NORD -11,7
5 DANISCO 7,8 5 DANSKE BANK – 7,2

Kilde: Nordnet Bank

Vestas mest handlede aktie i april måned
Med 43.446 handler blev Vestas den mest handlede aktie i april måned med mere end fire gange så mange handler som den næstmest handlede aktie Maersk B. Positive nyheder fra GN Store Nord og negative nyheder fra NeuroSearch medførte høj handelsaktivitet og de blev månedens nye selskaber på top-10 liste over de mest handlede aktier hos internetmæglerne.

”Der var fuld fart på Vestas aktierne i april måned. Nyheden om en gigantordre efterfulgt af et skuffende regnskab medførte ekstra høj handelsaktivitet. Biotek-selskabet NeuroSearch kom også i fokus efter en uheldig datafejl, som overdrev effekten af NeuroSearchs Huntingtons-medicin. Datafejlen betød et kursfald på 30% og naturligvis øget handel i aktien”, siger Max Gandrup, Country General Manager for Nordnet Danmark.

April måneds fem mest handlede aktier blandt de private investorer hos internetmæglerne var Vestas, Maersk B, Novo Nordisk B, FLSmidth & Co. og Danske Bank.

Internetmæglernes Top 10-liste:

Antal handler april Antal handler marts
1 VESTAS 43.446 1 VESTAS 42.445
FLSMIDTH &
2 MAERSK B 10.546 2 CO 16.009
NOVO
3 NORDISK B 9.357 3 MAERSK B 12.326
FLSMIDTH &
4 CO 9.055 4 D/S NORDEN 11.202
NOVO
5 DANSKE BANK 8.587 5 NORDISK B 10.797
6 D/S NORDEN 8.376 6 DANISCO 9.196
7 DSV 7.031 7 CARLSBERG B 8.874
GN STORE
8 NORD 6.741 8 TOPOTARGET 8.227
9 CARLSBERG B 6.383 9 DANSKE BANK 7.461
10 NEUROSEARCH 5.337 10 DSV 7.197

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, Country General Manager, Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709 89 00 71