2011-11-02

Gjeldskrisen gjør at fondssparerne rømmer fond

De vedvarende problemene med gjeldskrise i Sør-Europa gjør at privatpersoner selger fond og rømmer til kontanter, viser fondsstatistikk fra nettbanken Nordnet for oktober måned.

Selv om børsutviklingen i oktober har vært en stor opptur i Norge etter flere måneder med store svingninger og kursfall, så har privatpersoner gått ut av fond, både aksje- og rentefond og flyttet pengene over i kontanter. Statistikken viser at det ble nettosolgt fond for 14 millioner og omsetningen gikk også ned med 5 prosent fra september til oktober.

–  Sparerne har vist seg modige under de store svingningene som har vært fram til oktober og kjøpt fond på lave kurser, men nå er altså grensen nådd og frykten har fått grep. Mange har nå i løpet av oktober fått en liten gevinst på sparingen og løser inn i frykt for det som måtte komme av dårlige nyheter fra Sør-Europa, sier spareøkonom hos Nordnet, Sissel Olsvik Vammervold.

Vammervold fortsetter:

–  Jeg har forståelse for den frykten folk nå føler. Det at man verner om egne hardt oppsparte sparepenger skal man ha respekt for. Likevel om man nå har tatt ut penger fra fond, håper jeg at folk fortsetter spareavtalen sin også gjennom tiden som kommer. For å få god avkastning over tid er det viktig at man ikke stanser spareavtalen i dårlige tider for da får man handlet flere andeler for sparebeløpet enn når markedet går godt.

På oversikten over mest kjøpte fond for oktober, ser man at de som fortsatt handlet fond, holdt seg hovedsakelig til norske aksjefond og obligasjonsfond. Det er syv aksjefond og tre obligasjonsfond på listen. De mest solgte fondene er internasjonale fond og pengemarkedsfond.

–  Folk vil nå ha sparingen sin i det de føler er tryggere havner, men når man drar ned eksponeringen mot aksjemarkedet så mye som sparerne har gjort så tar de opp risikoen litt i rentesparingen og bytter fra pengemarkedsfond til obligasjonsfond for å få litt mer avkastning enn pengemarkedsfond gir, sier spareøkonom hos Nordnet, Sissel Olsvik Vammervold.

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 50.000 kunder i Norge for oktober måned.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Sissel Olsvik Vammervold, Spareøkonom Nordnet Norge, +47 23 33 30 12, +47 907 82 282,  sissel.olsvik.vammervold@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 394,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files