2016-09-29

Guldet tappade sin glans i september

September bjöd som väntat på en skakig resa på världens finansmarknader. Utvecklingen i världsekonomin i allmänhet och ett amerikanskt presidentval och räntebesked i synnerhet var i marknadens fokus.

Sommarrallyt klingade av på börsen under september och det var aktiefonder som främst lockade spararna.

– I valet mellan aktier och räntebärande tillgångar är det onekligen aktiemarknaden som lockar spararna att få någon avkastning på sitt kapital. När det kommer till räntesparande väljer svenskarna sparkonto istället för korta räntefonder och det tycker jag är ett bra val, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Spararna väljer att framförallt sälja råvarufonder och där utmärker sig fonder med innehav i guld.

– Guldet har onekligen tappat sin glans. Många har de senaste månaderna klivit in i guldfonder i tro om ett fortsatt guldrally, men då det stannade upp i september överger spararna nu guldfonderna, säger Joakim Bornold.

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG BLACK ROCK IIF WORLD GOLD FUND USD Acc
SPP AKTIEFOND  USA INSIDE AUSTRALIA
DNB GL INDEKS CARNEGIE BIOTECHNOLOGY FUND
DIDNER & GERGE US SMALL AND MICROCAP BRUMMER MULTI STRATEGY
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE SKANDIA REALRÄNTEFOND
DIDNER & GERGE SMÅBOLAG EXCALIBUR FOND
ROBUR ACCESS ASIEN SEK ADRIGO HEDGE
LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFOND AMUNDI FUNDS EQUITY GLOBAL GOLD MINES AE ACC
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE ALLIANZ RCM GLOBAL METALS AND MINING A EUR
SPP OBLIGATIONSFOND BLACK ROCK WORLD MINING FUND

För mer information,kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.