2021-01-28

Handelsrekord hos Nordnet – första gången över en halv miljon affärer under en enskild handelsdag

Under onsdagen slogs handelsrekord hos Nordnet. Privatspararna gjorde för första gången över 500 000 affärer under en enskild handelsdag.

–  Det är många samverkande faktorer som leder till den höga aktiviteten. Dels är det just nu ett allmänt högt intresse för sparande och investeringar, till följd av positiv börs och den remarkabla återhämtningen efter coronakraschen i mars förra året. Sen är det också rapportsäsong, och därmed ett konstant nyhetsflöde på bolagssidan. Ovanpå det har vi den spektakulära kampen mellan sparare och hedgefonder i bolag som Gamestop, AMC och Nokia som i flera fall drivit upp aktiekurserna i enskilda bolag med över 100 procent på en och samma dag, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.

Det nya rekordet för en enskild handelsdag uppgår till 552 528 affärer. Det tidigare rekordet låg på 441 983 affärer, vilket noterades den 9 november 2020. Vid den tidpunkten, i början av november, rådde under en period stor osäkerhet om utgången i det amerikanska presidentvalet, vilket ökade på osäkerheten och volatiliteten på marknaden.

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, kommunikationschef, 0708-875 775
johan.tidestad@nordnet.se

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.